Full version: Maggan H
Irene_L
Jag hittade den här bilden:

Det är sååå tjusigt. bravo.gif
Sen förklarade du:
"Jag satte en hög med spannar(5Liters) o krukor i bottnen så de kom upp i höjd med kanten på den stora baljan, (innan jag hällde jord i) där la jag sedan en stor kakelplatta som topphinken står på. Den behöver förankras med pinne el armeringsjärn igenom ner till bottnen på den stora för att inte blåsa av. "

Men jag fattar ju inte hur du gjorde g.gif Skulle du kunna förtydliga det så jag förstår?? thanks.gif på förhand!!

Men hur gör jag för att kunna visa en bild från ett inlägg???????? Jag kan ju inte!!!

Nej jag fixar det inte. -cry-.gif Bilden finns i den här tråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=hanging+basket
Gillan
Jag puttar upp den här tråden eftersom jag också tycker att det ser urläckert ut. Och jag fattar inte heller riktigt hur du menar Maggan blush.gif

Nu ska vi se om det fungerar Irene, och om det gör det så är det bara att högerklicka på bilden, kopiera och klistra in. Phu sweatingbullets.gif , det fungerade giggle.gif
Irene_L
Men Gillan..det var så jag gjorde men det gick inte att klistra in den. -cry-.gif Nu ska jag prova på testavdelningen!!!
Maggan H
Tack ska ni ha, thanks.gif den var jättefin i början, innan MONSUNEN gjorde sitt inträde i Skåne! ranting.gif
Det här behöver ni:

1 st stor murarbalja, jag köpte den största på ca 90 liter
1 st stor murarhink, ca 20 liter, typ planteringshink
En hög med gamla 5-liters spannar/krukor, tegelstenar eller annat som du kan sätta spannen på
En karl eller händigt fruntimmer som kan borra ut stora hål längs sidorna på spann och balja

Och så här gjorde jag:
*Få karlen eller det händiga fruntimret att borra ut hål på ca 8 cm diameter, det finns såna stora borr. Det ska vara två rader med hål på baljan, en rad ca 1 dm från överkant och en rad på mitten ungefär. Det får inte vara för stora avstånd mellan de längsgående hålen, inte mer än 20 cm. (Jag ska mäta ordentligt när jag kommer ut.) De båda hålraderna ska inte vara på samma vertikala linje, utan lägg den i sick-sack. På spannen en rad med hål ca 1 dm från överkanten. På båda gör ni dräneringshål i botten eller några cm upp på kanterna.
(Ett problem jag hade var att jorden rann ut genom hålen innan rötterna hade vuxit till, så därför rekommenderar jag att man fodrar balja o spann med en fiberduk, där man sen klipper ett litet hål som man trär in plantan igenom. Detta skyddar också plantorna från skav mot kanten.)

*I mitten på baljan ställer du nu den hög med bråte som spannen ska stå på, låt stapeln var lite högre än kanten på baljan. Fyll därefter i jord upp till den första raden med hål, vattna ordentligt och låt det stå tills vattnet sjunkit undan. Tänk på att all jord kommer att sjunka efter färdigplanterat, så ta hänsyn till det när ni planterar!

*Nu träs de första plantorna in genom sidohålen. Lägg dem så att rötterna kommer ca 1 dm in mot mitten. När första lagret plantor är på plats, på med jord upp till nästa nivå, vattna.

*Upprepa ovanstående vid nästa hålrad.

*Sätt nu spannen på plats, och genom hål i botten på spannen trär du några rejäla pinnar genom spannen och ner i baljan gärna till botten. Detta håller spannen på plats vid blåst. Pinnarna ska självklart inte synas uppifrån spannen!

*Nu planterar du en rad med plantor i baljan, runt botten på spannen.

*Häll jord i spannen upp till hålraden, och gör likadant som i baljan med plantorna. I mitten av spannen sätter du som kronan på verket en stor blomma.

Hoppas ni blev lite klokare, annars får jag förklara lite bättre! coolgleam.gif
Irene_L
thanks.gif så jättemycket för svaret!!!!
kompiskram.gif
Gillan
CITAT (Irene_L @ 18-02-2008, 11:13) *
thanks.gif så jättemycket för svaret!!!!
kompiskram.gif

Kan bara instämma! Och vilken utförlig beskrivning du ger Maggan bravo.gif
Betty
Så himla vackert Maggan! bravo.gif En sån där skapelse tror jag att jag ska försöka mig på i år... happy.gif Hur många plantor rymmer den på ett ungefär?
malin72
woooooooow w00t.gif vad läckert vill ha vill ha bravo.gif
Maggan H
CITAT (Betty @ 18-02-2008, 12:26) *
Så himla vackert Maggan! bravo.gif En sån där skapelse tror jag att jag ska försöka mig på i år... happy.gif Hur många plantor rymmer den på ett ungefär?

Jösses, det var många i alla fall! När jag ska ut och hämta in tvätten ska jag räkna lite på baljan. Återkommer! coolgleam.gif
Maggan H
Nu har jag varit ute o kollat på baljan och såg till min förskräckelse att jag har lurat er! slap.gif Men jag tror nog att ingen har hunnit planterat nåt ännu! Antal hål var enl mina anteckningar hur jag hade tänkt att det skulle vara, men som jag sen fick ändra under själva arbetets gång;

* Jag har bara en rad med hål på stora baljan, men tätare; ca 10 cm mellan kant till kant. Hinken har 5 hål.

* Antal plantor totalt, ca 15-20 i hålen runt baljan, uppe i baljan 8-10, i hålen runt spannen 5 och i spannen 5 st. Man får ta hänsyn till slutlig storlek på blommorna. Det som inte syns i baljhålen är att i varannat hål sitter lobelia, så verbenan är alltså bara i varannat hål. Den tog över så pass att lobelian knappt syntes. Och givetvis hade jag inre satt rosenskära i den andra, utan gullskära! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon