Tack ska ni ha,

den var jättefin i början, innan MONSUNEN gjorde sitt inträde i Skåne!
Det här behöver ni:
1 st stor murarbalja, jag köpte den största på ca 90 liter
1 st stor murarhink, ca 20 liter, typ planteringshink
En hög med gamla 5-liters spannar/krukor, tegelstenar eller annat som du kan sätta spannen på
En karl eller händigt fruntimmer som kan borra ut stora hål längs sidorna på spann och balja
Och så här gjorde jag:
*Få karlen eller det händiga fruntimret att borra ut hål på ca 8 cm diameter, det finns såna stora borr. Det ska vara två rader med hål på baljan, en rad ca 1 dm från överkant och en rad på mitten ungefär. Det får inte vara för stora avstånd mellan de längsgående hålen, inte mer än 20 cm. (Jag ska mäta ordentligt när jag kommer ut.) De båda hålraderna ska inte vara på samma vertikala linje, utan lägg den i sick-sack. På spannen en rad med hål ca 1 dm från överkanten. På båda gör ni dräneringshål i botten eller några cm upp på kanterna.
(Ett problem jag hade var att jorden rann ut genom hålen innan rötterna hade vuxit till, så därför rekommenderar jag att man fodrar balja o spann med en fiberduk, där man sen klipper ett litet hål som man trär in plantan igenom. Detta skyddar också plantorna från skav mot kanten.)
*I mitten på baljan ställer du nu den hög med bråte som spannen ska stå på, låt stapeln var lite högre än kanten på baljan. Fyll därefter i jord upp till den första raden med hål, vattna ordentligt och låt det stå tills vattnet sjunkit undan. Tänk på att all jord kommer att sjunka efter färdigplanterat, så ta hänsyn till det när ni planterar!
*Nu träs de första plantorna in genom sidohålen. Lägg dem så att rötterna kommer ca 1 dm in mot mitten. När första lagret plantor är på plats, på med jord upp till nästa nivå, vattna.
*Upprepa ovanstående vid nästa hålrad.
*Sätt nu spannen på plats, och genom hål i botten på spannen trär du några rejäla pinnar genom spannen och ner i baljan gärna till botten. Detta håller spannen på plats vid blåst. Pinnarna ska självklart inte synas uppifrån spannen!
*Nu planterar du en rad med plantor i baljan, runt botten på spannen.
*Häll jord i spannen upp till hålraden, och gör likadant som i baljan med plantorna. I mitten av spannen sätter du som kronan på verket en stor blomma.
Hoppas ni blev lite klokare, annars får jag förklara lite bättre!