marchosias
Köpte tre minikaktusar idag, har ingen aning om vad det är för sorts.
Tycker den lilla ser ut som Chamaecereus silvestrii, och den till vänster ser ut som Neocardenasia herzogiana... Har googlat lite och kom fram till resultatet. laugh.gif Har noll koll på växter, så är inte förvånad om det inte alls stämmer. smile.gif

Sen om man kunde få lite skötselråd vore toppen! Vet inte riktigt om jag ska vattna de ännu, jorden är snustorr så vet inte när de fick vatten sist.

Bassam
Hej
Jag tycker att alla kaktusar tycker lite vatten och man ska vänta till jorden blir torr.
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
på vintern ska dom stå torrt och svalt och extra ljuse på sommaren ska dom vattnas men låt torka upp vill stå varmt och ljust .
niklaswik
Köpt på IKEA? smile.gif

Själv köpte jag en sån där "trepack" på ikea, och fick en av dom där, nämligen den vänstra.

Som alla säger, torrt och om möjligt rätt svalt på vintern och så mycket sol som möjligt året runt med vatten utan att överdriva så ska det där bli bra. Min har jag haft sen våren 2005 och den är nu ca 25-30 cm hög.
Starfight
Välkommen hit.

Den högra ser ur att kunna va "Oreocereus celsianus". Har du inte möjlighet att ha dom svalt på vintern, så vill dom gärna ha vatten engång var 3:e vecka ungefär. Så gör jag för jag har ingen möjlighet till någon svalare vinterförvaring, eftersom man bor i lägenhet.

Plantera gärna om dom i Så & kaktus jord gärna utblandad med lite perlite för lite luftigare jord, dom ser ut att stå i någon torvblandning nu som är ganska vanligt av någonanledning för kaktusar man köper i varuhusen.
marchosias
CITAT (niklaswik @ 17-02-2008, 22:44) *
Köpt på IKEA? smile.gif

Impuls på ICA. biggrin.gif

CITAT (Starfight @ 18-02-2008, 10:54) *
Välkommen hit.

Den högra ser ur att kunna va "Oreocereus celsianus". Har du inte möjlighet att ha dom svalt på vintern, så vill dom gärna ha vatten engång var 3:e vecka ungefär. Så gör jag för jag har ingen möjlighet till någon svalare vinterförvaring, eftersom man bor i lägenhet.

Plantera gärna om dom i Så & kaktus jord gärna utblandad med lite perlite för lite luftigare jord, dom ser ut att stå i någon torvblandning nu som är ganska vanligt av någonanledning för kaktusar man köper i varuhusen.

Tackar. smile.gif

Har ca 15 grader i förrådet, med ett litet fönster. Det är starkast ljus på morgonen, på för-efter middag är det inte så mycket men man kan se där inne. Ska jag låta de stå där ett tag?

Får kolla efter nytt jord och grejer, vill att mina små grabbar ska må bra. biggrin.gif Har funderat på att låna hem en bok också, så nu ska man bli riktig minikaktusfantast. w00t.gif
marchosias
Puttar upp lite. wink.gif Ingen som vet om 15 gradigt är bra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (marchosias @ 20-02-2008, 12:42) *
Puttar upp lite. wink.gif Ingen som vet om 15 gradigt är bra?

ska dom blomma behövs lite lägre på vintern ,, runt +5c +10c är lagom . nu vill dom ha värme och ljuse
marchosias
CITAT (flaxss @ 20-02-2008, 13:52) *
ska dom blomma behövs lite lägre på vintern ,, runt +5c +10c är lagom . nu vill dom ha värme och ljuse

Då får de stå framme tillsammans med andra blommorna.

Var nere och köpte tre krabater till idag på blomsterhandel, frågade expediten om att ställa de i svalt, och hon har aldrig hört tals om det... confused.gif
Starfight
Nä dom flesta tror ju att kaktusar vill varmt & torrt hela tiden (även jag trodde det en gång itiden), men man lär ju sig så länge man lever. yes.gif
Här kan du läsa lite om skötsel av kaktusar www.succseed.com

Alexander-VG-zon3
CITAT (marchosias @ 20-02-2008, 14:22) *
Då får de stå framme tillsammans med andra blommorna.

Var nere och köpte tre krabater till idag på blomsterhandel, frågade expediten om att ställa de i svalt, och hon har aldrig hört tals om det... confused.gif

som Starfight skrev ,, det är nåt som amatörer har inbillat sig eller gammal lära av att dom tror det är +40c och snusttorrt i öken dygnet runt . och dom på blomsterlandet har väl heller ingen större koll

men där många av våra kaktusar lever är förhållanden så här
öken - med soliga dagar och i solen upp till 50-80c och torr luft men på natten strålar värmen ut i rymdenoch då blir där svalt på natten runt +30c +5c beroende var man är ,, är det på vintern så är det på dagen runt +30c +20c +10c och på natten ända ner till frost eller runt +10c . där kan även komma in dagg under natten om det är en sådan öken (berg,hav ) men en gång per år kommer in skyfall eller ett par år i mellan där det kommer in regnfall . som gör att det finns liv där .

sen finns där dom kaktusar som växer där det är skilda årstider med vår(snösmältningen) eller regnig höst med en torr och varm sommar upp till +30c +50c i skuggan . men en kall vinter med 2m snö och en vintertemp på -50c -45c .

tropiska kaktusar vill dock stå varmare
marchosias
Tycker bara det är knasigt att en som jobbar med blommor tycker att det låter konstigt. biggrin.gif

Läste i en bok att man kan göra egen blandning jord till kaktus & suckulenter, blomjord som blandats med lika stor del sand och grus. Någon som testat? Sen översta lagret täcks med grovt grus (Akvariegrus?)

Jag är usel på blommor, så därav alla newbiefrågor. whist.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (marchosias @ 20-02-2008, 18:10) *
Tycker bara det är knasigt att en som jobbar med blommor tycker att det låter konstigt. biggrin.gif

Läste i en bok att man kan göra egen blandning jord till kaktus & suckulenter, blomjord som blandats med lika stor del sand och grus. Någon som testat? Sen översta lagret täcks med grovt grus (Akvariegrus?)
Jag är usel på blommor, så därav alla newbiefrågor. whist.gif

många som jobbar på blomsterlandet,lbomsterbutiker kan inte så vidare mycket .

till mina har jag tagit jord från trädgården då den i sig är sand och grus blandad . annars funkar blomjord uppblandat med sand och grus bra med ett lager grus vid växten som du skrev eller såjord funkar bra .
MariaS
Jag blandar kaktusjorden lika delar 0-8mm sand och P-jord. Än har ingen kaktus strukit med. Däremot när ljuset är dåligt, åker samtliga ner i den svalare källaren och lysrör. Så snart det börjar bli lite varmare ute (Ungefär samma temperatur som källaren) då åker du ut till "sommarsandlådan". Gissa om det blommar grannt från början av juni och framåt!
marchosias
Tackar för svaren. smile.gif Då får kaktusarna stå i sina plastsaker ikväll, så gräver jag lite på tomten imorgon. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon