Limeblossom
17-02-2008, 19:49
Hej!
Jag har en fråga som jag inte ens funderat på förut. Blöder kastrerade honkatter? Eller är dom bara steriliserade då? Jag vet faktiskt inte om dom har tagit bort alltihopa på min katt, det är snart 12 år sedan. Hon är 13 år nu.
Anledningen till att jag frågar är att min sambo såg att hon hade kissat i snön och krafsat över det men att det var blod där också.
Han kollade henne inne sedan och hon hade blod på "snippan". Jag har kollat efter det och inte sett något och har aldrig gjort så förut heller. Hon har varit innekatt i olika omgångar och jag har som sagt aldrig sett något.
Är det normalt? Är hon sjuk? Är hon för gammal för det iallafall?
Vad tror/ vet ni? Jag blev väldigt fundersam.....
Myosotis
17-02-2008, 19:51
Nej, de ska inte blöda. Jag tycker du ska ringa veterinären.
Gå definitivt till veterinären! Det kan bli blod där vid ex urinvägsinfektion, men hur som helst är det något som inte står rätt till.
Gamla katter får ofta problem med njurar och urinsten. BLOD I URINEN ÄR VARNINGSTECKEN NOG! Åk genast till en veterinär!
Limeblossom
20-02-2008, 21:14
Jag ringde till Djursjukhuset och frågade vad dom trodde. Hon som svarade trodde på urinvägsinfektion men så länge katten var pigg, åt och drack samt inte var hängig så var det ingen fara. Jag skulle hålla henne inne så jag kunde observera henne och kolla hur kisset såg ut. Så...iväg och leta reda på kattlådan som vi inte använt på minst 5 år. Maja går ju ut och in som hon vill. Men hittils så har jag inte sett minsta spår av blod. Kunde dock inte kolla direkt för hon kom såklart inte in på någon dag och jag såg inte röken av henne..
Stenar i urinen hade min förra katt....inte kul. Hoppas att hon inte har det...eller något annat heller för den delen.
Limeblossom
23-02-2008, 15:34
Fortfarande inget blod i urinen i lådan så hon fick gå ut idag. Ligger i halmen vid min ros och gonar sig i solen
Hur har det gått för kissen?
Limeblossom
02-03-2008, 17:36
Vi har inte sett något mera blod och hon äter, är ute och beter sig precis som vanligt.
Synd att jag inte fick se det själv....känns bättre då. Jag håller koll på henne iallafall och låter henne vara inne och få lov att kissa i lådan så jag kan kolla upp henne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.