Full version: klädkoder
messermark
vi är bortbjudna på bröllop snart och på inbjudningskortet står det att klädseln ska vara kavaj. Mannen är ju lätt att lista ut utifrån detta med vad skrutt ska tjejerna/kvinnorna ha på sig? Vi har diskuterat detta och kommer ingen vart, en säger långklänning och en annan säger valfritt... Vet någon? confused.gif
Netha
Klipp ur ... Dn

Kavaj
Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

Camilla Lindström och Magdalena Ribbing
Meriona
Ja det är som netha säger. Personligen brukar jag tacka nej till bröllop och middagar där det anges klädsel. Jag umgås inte i finare kretsar, och de vänner som vill FÖRSÖKA göra sig till får vara utan mitt sällskap. angel_not.gif Fast när jag tänker efter så har ingen av dem angett någon klädkod heller.... kompiskram.gif
messermark
Meriona: Vi är inte heller fanatiker av klädkoder och brukar inte gå på sådana tillställningar men det är min kusin som ska gifta sig och då e de bara bita ihop och se glad ut. crazy.gif Tyvärr är hon en person som gära försöker göra sig till sad.gif Hur man då ids...
KURT
Annars kan man väl gå ändå men bara ignorera ev klädkod.
Ciczi
Fast jag kan väl tycka att om jag nu bjuder till bröllop och inte sätter ut en klädkod så kommer folk i vad de vill och om man nu bjuder till bröllop så tycker iallafall jag att man ska vara finklädd och inte komma i det man går i till vardags. I mitt eget fall jeans och tröja.
Jag tycker inte att man gör sig till om man tycker att folk ska vara finklädda på ett bröllop.

Ciczi
mamamaggan
CITAT (Ciczi @ 19-02-2008, 07:48) *
Fast jag kan väl tycka att om jag nu bjuder till bröllop och inte sätter ut en klädkod så kommer folk i vad de vill och om man nu bjuder till bröllop så tycker iallafall jag att man ska vara finklädd och inte komma i det man går i till vardags. I mitt eget fall jeans och tröja.
Jag tycker inte att man gör sig till om man tycker att folk ska vara finklädda på ett bröllop.

Ciczi

Men det är väl inte kläderna som styr om det ska bli en trevlig tillställning?

Min son har i dagarna fått en inbjudan till en kompis bröllop. Där står det att de inte ska komma i några för det tillfället inköpta dyra finkläder. Kom som du är eller i något " udda " plagg som du har hänger i garderoben står det. Tror nog att det bröllopet blir en nog så trevlig tillställning som om de hade krävt finkläder.
Ciczi
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 08:04) *
Men det är väl inte kläderna som styr om det ska bli en trevlig tillställning?
Min son har i dagarna fått en inbjudan till en kompis bröllop. Där står det att de inte ska komma i några för det tillfället inköpta dyra finkläder. Kom som du är eller i något " udda " plagg som du har hänger i garderoben står det. Tror nog att det bröllopet blir en nog så trevlig tillställning som om de hade krävt finkläder.

Säkerligen är det så men det är ju också upp till var och en och bestämma hur man vill ha det på sitt bröllop.

Ciczi
mamamaggan
CITAT (Ciczi @ 19-02-2008, 10:05) *
Säkerligen är det så men det är ju också upp till var och en och bestämma hur man vill ha det på sitt bröllop.

Ciczi

Absolut ! Ändå så finns det så mycket regler om hur det " bör " vara.
Aqvakul
Visst aer det bra om man anger paa ett ungefaer vilken nivaa klaedselsn foervaentas ligga.
Sen kan man ju iaf gora som man vill. Egentligen aer det vaerre att klae sig foer fint, saa man oevergaenser bruden, aen att ta det lite enklare.
skogstroll
klart man ska bestämma själv, gör jag säkert själv om jag blir gift -cry-.gif men på nåt vis låter det lite som "ni ser ju ut som slashasar så ta i alla fall på er kavaj"! giggle.gif (skämt åsido)
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 19-02-2008, 11:30) *
klart man ska bestämma själv, gör jag säkert själv om jag blir gift -cry-.gif men på nåt vis låter det lite som "ni ser ju ut som slashasar så ta i alla fall på er kavaj"! giggle.gif (skämt åsido)

en vettig klaedkod kan faktiskt innbaera att gaeaterna inte behoever satsa en massa slantar paa nya dyra klaeder....

aer man osaeker saa aer risken stor att man klaer sig foer fint och foer dyrt pga osaekerhet...
skogstroll
jo det var därför jag skrev "skämt åsido" smile.gif
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 19-02-2008, 11:35) *
jo det var därför jag skrev "skämt åsido" smile.gif

trodde vael det..... kompiskram.gif
Tezzla
CITAT (KURT @ 19-02-2008, 07:42) *
Annars kan man väl gå ändå men bara ignorera ev klädkod.

Höjden av respektlöshet anser jag.
Aqvakul
CITAT (Tezzla @ 19-02-2008, 11:38) *
Höjden av respektlöshet anser jag.

Ignorera tycker jag inte heller,

men man ska inte behoeva avstaa, utan kunna gaa aeven om det blir i lite enklare klaeder...
Stella-Polaris
CITAT (messermark @ 19-02-2008, 07:38) *
Meriona: Vi är inte heller fanatiker av klädkoder och brukar inte gå på sådana tillställningar men det är min kusin som ska gifta sig och då e de bara bita ihop och se glad ut. crazy.gif Tyvärr är hon en person som gära försöker göra sig till sad.gif Hur man då ids...

Nu gifter hon sig förhoppningsvis bara en gång så låt henne vara Drotting för en dag....

Köp något riktigt snyggt som du själv tycker om. Du kan säkert hitta en liten fanatiker i något hörn hos dig... Har du sedan ingen användning för plaggen så använd dom när du är i trädgårdslandet. Det ger en liten extra piff åt det hela.. Dessutom ger det dig en alldeles ypperlig fras att använda vid minglet. ÅÅÅÅ , vilka fina kläder du har! -Äch, det är mina Trädgårdskläder.
Själv har jag annamat den Engelska stilen med tweedkavaj i Trädgården (som jag hittat längst in i Garderoben)

Får väl kidnappa tråden lite och pusha för detta..
Seså killar... Iväg till Myrorna med er och köp en Tweedkavaj så det blir lite klass i trädgården... yes.gif
En riktig keps kan även den vara på sin plats...
Tezzla
CITAT (aq42 @ 19-02-2008, 10:40) *
Ignorera tycker jag inte heller,

men man ska inte behoeva avstaa, utan kunna gaa aeven om det blir i lite enklare klaeder...

"Behöva avstå"? Man blir bjuden på en tillställning, det är inte en rättighet.

Själv är jag inte mycket för tillställningar där man måste klä upp sig till tänderna, men antingen accepterar jag klädkoderna eller stannar hemma.
Anma
Sitt eget bröllop är en av de största händelserna i ens liv så om brudparet har angett en klädkod tycker jag att man ska respektera det. Kod Kavaj är ändå ganska lätt att kunna uppfylla utan at behöva spendera en massa pengar. Det är ju en av de enklare koderna.
cic
CITAT (Anma @ 19-02-2008, 10:55) *
Sitt eget bröllop är en av de största händelserna i ens liv så om brudparet har angett en klädkod tycker jag att man ska respektera det. Kod Kavaj är ändå ganska lätt att kunna uppfylla utan at behöva spendera en massa pengar. Det är ju en av de enklare koderna.

Verkligen. Det är ju faktiskt bara att i princip ta på sig en klänning. Och en snygg sådan kan man hitta på HM för nån hundring. Men om man nu tycker att man ska få klä sig hur som helst och bara ignorerar klädkod, tycker inte jag man har den minsta respekt för den som gifter sig.

Jag blev bjuden för nåt år sen till ett bröllop där koden var frack.. Lite ångest först, men sen hjälpte en vän mig att sy upp en vacker balklänning. GUD vilken vacker fest det var! Lite snobbig så klart, men verkligen vacker.

Jag tycker om att riktigt få klä upp sig i bland.

Tycker man nu inte det får man ju helt enkelt bara strunta i att gå på festen. smile.gif
messermark
CITAT (skogstroll @ 19-02-2008, 10:30) *

Tyvärr är det så här att släkten är slashasar -cry-.gif enligt henne är jag en bonnlolla som skulle behöva en rejäl makeover unsure.gif och sen en fin utbildning. Att jag utbildar mig till lärare e ju inget i hennes ögon, inte nog belevrat.

Sen är det inte första gången hon gifter sig heller... Mycke ska man stå ut med...
Bettson
Jag har varit med om att inbjudande par inte själva riktigt vetat vad klädkoden innebar som de skrev på inbjudningskortet.
Det stod högtidsdräkt vilket innebär frack och långklänning helst med bar axel. Gärna en cape eller sjal att bära i kyrkan och fin i håret, ingen huvudbonad för damen.

Vi blev väldigt åthutade att vi minsann skulle beakta klädkoden för att inte skämma ut brudparet inför deras vänner. Det var ju släkten naturligtvis som gick och gifte sig och de ville väl inte skämmas för lantlollorna..

Nåväl, jag rekommenderar verkligen i sådana fall att gå till en kläduthyrningsfirma visa upp inbjudningskortet och be om hjälp hur allting skall vara. Då riskerar man ju inte att göra bort sig ang klädkoden i alla fall. De brukar också ge lite tips om vad man ska tänka på vilket kan kännas overderligt. Man känner sig själv lite bättre till mods när man är tvungen att gå till "galgbacken" om man säger så. Dessutom så ar det det billigare anlternativet. Man kommer undan under tusen lappen.

Nåväl pga alla inbjudna fisförnäma gäster som trodde de hade koll på läget, så utvecklade sig ångesten för att inte duga till ett riktigt duktigt skratt långt ner i magen som jag hade fullt sjå att undertrycka hela kvällen. Jag såg nog glad ut misstänker jag.
Mest var jag nog lättad över att jag faktiskt dög och att de som var mest etikettfanatiker gjorde bort sig med råge.

Det förekom par med Frack för herre och kort klänning för damen. Vitklädda damer. Damer med urringad balklänning och stor kvarnhjulshatt.

Festarrangören som även var gäst kom i frack och vita tubsockor samt oborstade skor. Karlskrället gick dessutom runt och undervisade gästerna om vad som förväntades av oss för att "inte göra fel".

Toastmastern som var av det mera fisförnäma slaget och satt och kommenterade samtliga gästers dåliga etikettvanor hade svart sorgväst till sin frack. Då jag beklagade sorgen såg han väldigt förvånad ut och förstod inte vad jag menade. Ja, ja, jag gjorde bort mig där men vad betyder det i den allmänna konkursen. Han hade inte sorg, han hade lånat farfars frack och hade ingen aning om västbruket. Även toastmastern hade inte tubsockor, så i alla fall vita sockor med blå rand på.

Fortfarande betyder klädkod och etikett att det skall göra att gästen känner sig bekväm för att man vet vad som förväntas. Man behöver aldrig vara rädd för att göra fel eftersom all vett och etikett går ut på att man skall hjälpa folkt tillrätta så att festen blir trevlig för alla.

Om man därför skulle råka ut för någon elak markatta så ta det med ro. Det betyder bara att de brutit mot alla etikettregler med besked. Etikett och klädkoder innebär att man ALDRIG ska göra bort någon annan eller få någon att känna sig utpekad eller obekväm på en fest. Gör man det så är det det grövsta etikettsbrott man någonsin kan göra.

Så grundtipset är besök en kläduthyrningsfirma och hyr din kostym. Gå på festen och roa dig rejält.

mamamaggan
Så sant som det var sagt Bettson !!!!! tummenupp.gif

Grå
CITAT (messermark @ 19-02-2008, 17:23) *
Sen är det inte första gången hon gifter sig heller... Mycke ska man stå ut med...

Och hur ska det tolkas?? biggrin.gif

Jag brukar säga så här: "Jag tar inga relationsråd från en som bara varit gift en gång"

wink.gif
Stella-Polaris
Bettson, jag känner igen det där. Jag hadde en period i mitt liv som bestod av inbjudningskort i högar. Ett antal av mina vänner doktorerade, gifte sig och körde ihjäl sig. Detta tycktes sammanfalla med att hela släkten fyllde 50 eller 75.

Nåväl, då jag på den tiden var fattig gick jag och köpte en beg frack, samt en beg smoking, som jag lät en skräddare (i lågkostnadsland) fixa till så de passade. På myrorna sprang jag även på handsydda lågskor till högtidsdräkt. Hela köret kostade vad en hyrd uppsättning kostade.

En kamrats mamma, en stram Finsk kvinna, uppmärksammade att vi skulle på dyl bjudningar och beslöt sig för att visa var skåpet skulle stå. Med vana från bjudningar av ytterst formell karaktär visste hon vad som krävdes.

Med en komando ton, som bara strama Finska kvinnor har, fram lärde hon så, oss gossar, hur vi skulle bete oss.

Hennes första lektion bestod i av hur man skulle dricka.
Ni får aldrig dricka whiskey, eller konjak, före en bjudning då det känns på andedräkten. Om ni dricker, så drick vodka.

Hursomhelst så gick vi igenom det hela och hon förklarade oxå varför. Måste nog säga att det hela faktiskt var förnuftigt och som nämts, i tråden, för att undvika dumma eller pinsamma misstag.

Tex hur man går i en trappa med en dam. Hur många tänker på en sådan sak??? Lugn, det finns regler och förträffliga sådana.
Alltså, mannen går snett bakom damen och skall vara beredd att stödja henne. Varför? Jo Damen skall inte tro att man går och kollar in hennes rumpa samt det viktigaste. Kombinationen långklänning och klackade skor är inte den bästa att gå i trappor med.
Om din dam snubblar i trappan, slår i huvudet och får åka till sjukhuset, så anses det, med kamratens mammas ord, "vara en mindre lyckad bjudning" (allt med Finsk dialekt) Damerna har därför alltid förkörsrätt i trappor.

Fullproppad med förhållningsregler, kontrollerad och godkänd klädsel ankommer man så tillbjudningen. Naturligtvis blir man mottagen av en okänd person som stinker whiskey. Han presenterar inte sig själv utan bara hälsar en välkommen och "Ta en drink vid bordet!" . Först gången jag kom på en bjudning, där etiketten till största delen följdes, var otroligt lätt att genomgå då det flöt på bra.

I själva verket handlar det inte om klädslen utan om de regler som följer med klädslen. Att kunna föra sig är den bästa kostymen. Den bästa toastmastern jag någonsin upplevt hadde en brödrost på huvudet... En bråkdel av en sekund så fattade man att han var toastmastern. Inget utrymme för misstag där alltså....
Meriona
CITAT (messermark @ 19-02-2008, 17:23) *
Tyvärr är det så här att släkten är slashasar -cry-.gif enligt henne är jag en bonnlolla som skulle behöva en rejäl makeover unsure.gif och sen en fin utbildning. Att jag utbildar mig till lärare e ju inget i hennes ögon, inte nog belevrat.

Nåt lagom snyggt som du kan använda igen utan att ge henne vatten på sin kvarn verkar ju vettigt. Ett par snygga byxor och en kavaj eller liknande måste väl duga å henne? naughty.gif
Magdis
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 10:43) *
Har du sedan ingen användning för plaggen så använd dom när du är i trädgårdslandet. Det ger en liten extra piff åt det hela.. Dessutom ger det dig en alldeles ypperlig fras att använda vid minglet. ÅÅÅÅ , vilka fina kläder du har! -Äch, det är mina Trädgårdskläder.

Jag har hemliga drömmar om att rensa trädgårdslandet iförd aftonklänning. smile.gif
Netha
CITAT (Grå @ 19-02-2008, 18:51) *
Och hur ska det tolkas?? biggrin.gif

Jag brukar säga så här: "Jag tar inga relationsråd från en som bara varit gift en gång"
wink.gif

Hmm ... hur många ggr har du varit gift?
Du får gärna fråga mig om det är något du undrar över i frågan hur man håller kärleken levande. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon