|
Tänkte idag att jag skulle rensa bort flera jätteverbenor som står och skräpar i rabatten. Jag tog ett grepp och slet upp plantan med rötterna, då jag upptäckte att dom lever och tänker vara med ett år till
Alexander-VG-zon3
17-02-2008, 22:56
klart den lever ,,den är ju flerårig där det är milt ( zon 0-2 eller nåt ) . annars kan man ju övervintra plantorna inne svalt 0c +10c . min är grön och fin än annars kommer den ju igen som perenn
Kul! Jag har ett par verbenor som jag köpt som frö i england, de har också överlevt denna vinter (än). Ser inte ut att vara din sort, de är gröna hela vägen med annan stam. Minns ej namnet.
WIlma
Alexander-VG-zon3
18-02-2008, 00:39
CITAT (Wilmer @ 17-02-2008, 23:03)  Kul! Jag har ett par verbenor som jag köpt som frö i england, de har också överlevt denna vinter (än). Ser inte ut att vara din sort, de är gröna hela vägen med annan stam. Minns ej namnet.
WIlma hur ser blommorna ut ?
Margaretha
18-02-2008, 08:15
Grattis Boxer! Jag älskar jätteverbenor, men har inte haft någon tur med varken frön eller plantor. Förra vintern grävde jag upp dem och förvarade dem som dalialökar, men de dog. Nu ska jag göra ett nytt försök med frön, men det brukar vara väldigt svårt att få dem att gro, och att hinna blomma. Känner mig lite sent ute, men det har inte gått att få tag på frön förrän nu! Än en gång GRATTIS! De ser jättefina ut!
CITAT (flaxss @ 17-02-2008, 22:56)  klart den lever ,,den är ju flerårig där det är milt ( zon 0-2 eller nåt ) Men alla jag känner till (här i zon 1) behandlas den som annuell. T.e.x. fanns den i sommarblomsrabatten på Botan.
sqrulan
18-02-2008, 08:47
I höst så bestämde jag mej för att försöka övervintra den,så jag ställde ner den i källaren 10-15 plus grader.Tänker ta upp den om en vecka och se om det finns nåt liv i den.
AnnammA
18-02-2008, 10:57
Mina verkar också leva...dels är de planterade rätt så nära huset, och dels har jag lagt på lite granris, som extraskydd. Men de räknas som en annuell, eftersom det är beroende på zoner och vintrarna om de överlever till kommande säsong. Det roliga är att om moderplantan dött, har hon kanske ändå hunnit fröså barn bredvid sig... Det är en underbar rabattblomma, iallafall!
Alexander-VG-zon3
18-02-2008, 11:40
CITAT (Boxer @ 18-02-2008, 08:27)  Men alla jag känner till (här i zon 1) behandlas den som annuell. T.e.x. fanns den i sommarblomsrabatten på Botan. helt onödigt då den i zon 1 i soligtläge kan överleva vintern . den fryser ner vid -10c sedan återvänder den om det inte blir kallare än -17c -20c som perenn ( barmarks frost då ) är det ett tjocklager med snö och väldärneradjord kan den ev odlas kallare än 0-1(2) . att den dör är ihärdigt regnade eller långvarig kyla skulle jag tro som är felet .
flaxss; Hm, låt mig försöka. Höga stjälkar, små spridda blad, tandade. Blommar på flera grenar längst ut, små flockar som är lite välvda. Lila, men det är kanske alla? Jag tror jag tappat bort fröpåsen tyvärr, men det stod att den var perenn, men då gällde det ju England. Jag kan fota fröställningarna/växten och visa om du vill? (inte just idag, men i morgon).
Alexander-VG-zon3
18-02-2008, 15:35
CITAT (Wilmer @ 18-02-2008, 11:56)  flaxss; Hm, låt mig försöka. Höga stjälkar, små spridda blad, tandade. Blommar på flera grenar längst ut, små flockar som är lite välvda. Lila, men det är kanske alla? Jag tror jag tappat bort fröpåsen tyvärr, men det stod att den var perenn, men då gällde det ju England. Jag kan fota fröställningarna/växten och visa om du vill? (inte just idag, men i morgon). här är en bild på min när den började blomma ,, tror att din är en jätteverbena http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/599774511/
 japp, så ser den ut! Visst är de fina? Ja, det är ju alla blommor förstås..
Alexander-VG-zon3
18-02-2008, 16:04
CITAT (Wilmer @ 18-02-2008, 15:58)   japp, så ser den ut! Visst är de fina? Ja, det är ju alla blommor förstås.. klart dom är fina och väldigt lätt skötta och blommar länge och tål blåst
Jag har en på kolonilotten också, hoppas den överlever den med. Jag hade svårt att dra upp dem, men det berode nog mest på okunskap. Ska se om de hinner få frö i sommar, har du fått frön Flaxss?
Alexander-VG-zon3
18-02-2008, 16:41
japp mina har fått frön ,, hur dom gror är en annan fråga , men dom brukar fröa av sig rätt så friskt
Jag gick till plantan och knipsade av de största välutvecklade blomklasarna. Visst hade jag också frön! Var väl för ivrig i höstas när jag kollade, de hade nog inte mognat än  Nu ska här sås, hoppas de tar sig!!
Nu har jag hittat påsen också, verbena bonariensis, hardy perennial står det. Thompson o morgan frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|