Full version: Kanarie bananplanta
zigurd
Jag har en bananplanta på min inglasade balkong som växt två meter på tre år. Har jag någon fördel av den överdrivna växteuforin när det gäller att få den i blomning?

Tacksam för tips inför blomning!

/Zigurd

Alexander-VG-zon3
krävs väl tropiska förhållande och gott om rotutrymme för att den ska kunna komma i blom här i Sverige .
zigurd
Hur stor kruka ska man ha och behöver man spårämnen av olika mineraler?
Alexander-VG-zon3
stor kruka och MYCKET näring och vatten
MariaS
JAg hade en 75-liters urna till min banan. Den fyllde jag först med U-jord och sen toppade jag med ko på påse. Tyvärr fick jag inga skott innan den blommade, så jag har ingen banan kvar idag. Men det tog 4 år innan den blommade.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att Bananplantor när de får nya skott, mammor ska dö.
Obs: den här enda blomma i världen ,som sina bebisar döda sina mödrar ,
Lycka till. H: Bassa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 19-02-2008, 17:38) *
Hej

det är inte skotten som dödar moderplantan utan att den blommar finns dom plantor som har skott som inte dör . bromelia växter dör också efter blommnigen lika så finns där palm-arter som dör efter att dom blommat . men även agave och yucca dör väl efter att dom blommat .
MariaS
CITAT (Bassam @ 19-02-2008, 17:38) *
Hej

Bananen dör när den har blommat! Har man då nya bebisar, så har man också nya plantor. Men plantan dör ändå, så fort den har blommat, vare sig den har bebisar eller inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon