Full version: Akleja
skogstroll
Jag sådde lite aklejafrön i helgen och undrar om det är OK att ställa det i kallväxthuset? thanks.gif
Lady Hamilton
tummenupp.gif Japp! Det kan du med fördel göra Och överlag så går frösådder att ställaut så länge de inte har grott
skogstroll
tackar!! thanks.gif
josohl
Sådde också akleja för några veckor sedan och ställde ut dem direkt. Läste sedan igår att akleja helst skall ha värmeperiod först (dvs stå inne i 20 grader i 2-3 veckor) och sen kyla för att gro. Nån som vet?
Eva 33c
CITAT (josohl @ 18-02-2008, 09:32) *
Sådde också akleja för några veckor sedan och ställde ut dem direkt. Läste sedan igår att akleja helst skall ha värmeperiod först (dvs stå inne i 20 grader i 2-3 veckor) och sen kyla för att gro. Nån som vet?

Det står ofta så som såråd, men jag har alltid ställt ut direkt. Och det fungerar alldeles utmärkt, hittills har jag inte misslyckats med någon sorts akleja i alla fall.
Det är lite vanskligt det där med att ha dem varmt först. Risken finns att något enstaka frö faktiskt gror utan kallperioden, och då måste man välja mellan att offra den till kylan, eller försöka skola om en pytteliten grodd innan man ställer ut resten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon