timotej
18-02-2008, 10:10
Hej,
I vår gräsmatta är det som massor av små bulor, någon sa till oss att det förmodligen är myror som lever under jorden och gräver sig upp i gräsmattan, kan det vara så?
VI har en gräsmatta på 600 kvm, och det är så över hela mattan.
Vad kan vi göra åt det?
Timotej
Myror kan bygga bo i gräsmattor, speciellt om det är soligt torrt och sandig jord, vilket också är bra förutsättningar för gräset. Men vad är "små bulor", myrbon brukar ha en diameter på minst 10 cm, men brukar inte vara så höga.
timotej
18-02-2008, 11:33
Hej Kurt,
Skall försöka förtydliga mig, små bulor var kanske lite diffust.
Det känns som om man går över små tuvor när man går över gräsmattan.
Det kan nog stämma att dom är ca 10 cm men inte så höga.
Kan det vara myror, i så fall vad göra för att få bort dem?
Timotej
Gunilla T
18-02-2008, 16:04
Om du tittar noga kanske du ser små jordhögar som ser ut som köttfärs - då är det maskar som skapar fin jord i din gräsmatta. Det brukar synas ganska tydligt på hösten innan snön kommer. Är det maskar skall du bara vara glad över det, utan mask växer inte mycket.
Om det är myror är det väl ingen större fara, när du börjar klippa gräset kommer det inte att synas.
Gossen Ruda
18-02-2008, 16:10
Det finns en hel del djur som bor under gräsmattan och tillverkar små högar. Om vi tar dom minsta och vanligaste först så det daggmaskar. Dom gräver ut gångar i jorden genom att gnaga hål och sen skiter dom ut materialet på ytan. Dessa högar är ca 5 cm i diameter och 1 cm höga. Kan vara större och även mindre. Eftersom daggmaskar är mycket vanliga blir det en hel massa högar. Inget att göra åt, var tacksam att dom trivs där för dom gör mycket nytta.
Nästa storlek är myrbon. Dom är större men ligger inte så tätt. Kännetecknas av att det kommer upp myror som undrar vad som står på om man tar bort högarna. Dock inte nu på vintern, OM dom finns kvar håller dom sig på djupet. Hur man får bort myrbon har diskuterats tidigare under skadedjur. Utan Myrr och liknande medel går det nog inte.
magdalena81
07-03-2008, 22:13
CITAT (timotej @ 18-02-2008, 10:10)

Hej,
I vår gräsmatta är det som massor av små bulor, någon sa till oss att det förmodligen är myror som lever under jorden och gräver sig upp i gräsmattan, kan det vara så?
VI har en gräsmatta på 600 kvm, och det är så över hela mattan.
Vad kan vi göra åt det?
Timotej
Jag fick ett tips när jag hade massor med myror i min trädgård att strö ut potatismjöl på bona och runtomkring. Jag testade detta och myrorna försvann. Vet ej om det var en slump eller om tipset stämde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.