Malva15
18-02-2008, 10:25
Hej!
Jag får ytterst sällan ( har bara hänt ett fåtal gånger) spinn på mina växter men nu har jag upptäckt ett än så länge relativt litet angrepp. Två av de säkert runt 8 växterna i fönstret har spår av spinn invid blad/stam.
Jag har just prövat med Provado Plus och funderar på om jag skall duscha växterna flera gånger i veckan i förebyggande syfte samtidigt som jag gör om Provado besprutningen om några dagar.
Vad brukar ni andra göra? Det är så tråkigt med spinn till våren när man vill se växterna frodas och blomma...
Min erfarenhet av provado plus och spinn var att det räckte med en behandling.
Men duscha gärna de andra växterna då och då.
Jag brukar duscha växterna (som fått spinn) med stark stråle regelbundet tills spinnangreppet avtar eller försvinner helt.
Det finns provado plus spray (viktigt att det står plus) som tar död på dem snabbt och effektivt
Att duscha plantan med vanligt vatten i badkaret, med efterföljande pyrexdusch har hjälpt för mig då det uppstått. Men pyrex är ju aja-baja enligt puristerna då det är ett organiskt gift, men så är ju även provado så jag vet inte om det är så stor skillnad. Mycket möjligt att den vanliga duschen är tillräcklig, kanske med en såpa/sprit-dusch efteråt?
Malva15
23-02-2008, 18:55
Jag skall försöka duscha mina växter (samtliga i fönstret) och hoppas jag inte behöver använda Provado Plus mer.
Tack för era svar!
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2008, 09:07
En annan sak man kan göra ifall man får problem med att få bort spinn är att försöka hålla dem vid liv tills sommaren och sedan ställer man ut växterna utomhus (efter avhärdning). Spinnen gillar inte blåst, regn och dyl. + ute finns fiender till spinnkvalstren.
MariaÖrebro
24-02-2008, 13:45
Hoppas våren kommer till Örebro snart, för jag har några växter som ALLTID blir angripna! Jag vill slänga ut dem genast på balkongen så de blir friska! Spayar med Provado Plus och det fungerar, men för somliga är det i vissa fall redan för sent...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.