Marie zon3
Köpte för 2-3 år sedan två rönnar, Rosmari och Amerikansk rönn (eller nått). A-rönnen hade i våras gula fläckar på bladen som jag hoppades var näringsbritst så jag gödslade och vattnade med den ser inte ut att må så bra. Nu ser jag oranga fläckar som är bulliga på undersidan och svarta hår på. Bladen är delvis bruna torra fläckar. Detta sluter jag mig är päronrost. Även rosmari som är fin har en del fläckar. Jag har också ett gammalt fint päronträd men det verkar inte vara angripet.

Det finns enar uppe i skogsbacken som är drygt 100 m bort som jag i och för sig kan ta bort men går rosten på tujor också?

Hur gör jag nu???? skall jag ta bort mina nyplanterade träd för att rädda päronet eller skall jag hugga ner alla tujor och enar? mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Klarar sig träden om jag inte gör något utom att pyssla om dem med gödsel och liknande, jag har ingen grässvål intill träden längre.

Tacksam för alla råd och tips!
/Marie
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det är päronrost men hagtornsrost ska kunna gå på Sorbus. Den värdväxlar med vanlig svensk en (Juniperus communis) inte med thuja.

Det kan dock även vara hornrost som går på rönn, är det hornliknande utskott på undersidan så är det troligtvis hornrost även denna värdväxlar med vanlig en men det är inget man brukar åtgärda. Övriga symptom på denna sjukdom är rödgula fläckar på ovansidan av bladen och på undersidan är det bruna fläckar.
Marie zon3
Jag visste inte att det fanns så många olika rostvarianter! Jag kollade igår kväll och de tär inte svarta sprött på undersidan utan röd-oranga. Jag skall försöka fixa bilder.

Jag hade tänkt ha tre olika rönnar på en rad men en frös ner och kommer nu som en buske (ingen rost på den). Jag tänkte flytta den och köpa en ny rönn men tror du att det är en dum idé?

Jag sökte igår information om päronrost för jag hade fått för mig att det kunde gå på sorbus. Då stod det att den framför allt värdväxlar med sävenbom, men det gäller alltså inte denna typ av rost?

Du skriver att man inte åtgärdar detta, betyder det att träden klarar av rosten och att det bara tar ner prydnadsvärdet vissa besvärliga år?

Fundersam som längtar efter regn...
/Marie
Cilla
Det är mycket hornrost på rönnarna i Södra Sverige i år. Liksom med andra rosttyper varierar det med klimatet hur pass utbredd den blir.

Rönn klarar att bli av med den bladmassa som normala rostangrepp ger, men i samband med torka försvagar den trädet. Man kan hjälpa trädet mot för tidigt bladfall genom att vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon