Full version: Hybridkejsarolvon
josohl
Jag har ett hybridkejsarolvon "Dawn" som jag hade hoppats skulle bli ganska buskig och tt. Den verkar dock anta ett ganska glest vxtstt (den r i och fr sig liten nnu), och dessutom har jag sett tv ldre Dawn-buskar i Botaniska trdgrden i Gteborg (utanfr cafeet) som ocks r vldigt glesa.
[attachment=13595:Dawn.jpg]
Frebilden nr jag skaffade min Dawn var en stor buske som finns utanfr biblioteket i Mlndal, den r mycket ttare och har ofta blad kvar stora delar av vintern (konstigt nog inte denna vinter dock). Tror ni det r en annan sort, eller r den bara inte ansad och rotskott inte efterhllna?
[attachment=13596:kommunens.jpg]
Har frskt ta ett kort p ett blad p "biblioteksbusken", men skrpan blev inte s bra (det r det nyutslagna bladet, det mrkgrnare bladen under r nn annan marktckare).
[attachment=13597:blad.jpg]
S hr ser blommorna ut p "biblioteksbusken", den blommar nu.
[attachment=13598:blomma.jpg]

Tror ni att "biblioteksbusken" r en Dawn eller har ngon nn ide om vad det annars r? Tror inte det r ett rent kejsarolvon, sg de i Botan och de ser helt annorlunda ut.
Lars
Den lilla busken du visar kort p kommer definitivt att buska till sig, den r nnu fr ung fr att vara rejlt buskig. Tycker det ser ut som den har en god frgrening. Kollade lite p LignosSkivan och dr str inget om att busken skulle hlla kvar bladen under vintern, dremot blommar den vintertid. LignosSkivans bilder visar att de flesta exemplar blir hyffsat tta, dock r de ju vasformade med ett verhngande vxtstt och p s vis kan man ju se igenom dem en aning "p sidorna"

/Lars
josohl
Tack fr svar! D finns det hopp... Den gamla busken vid biblioteket r ju just lite "vasformad" med verhng. Den brukar faktiskt ha rtt mycket blad kvar, men det kanske har med mikroklimatet att gra, den str under en stor gatlampa...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon