Full version: Hybridkejsarolvon
josohl
Jag har ett hybridkejsarolvon "Dawn" som jag hade hoppats skulle bli ganska buskig och tät. Den verkar dock anta ett ganska glest växtsätt (den är i och för sig liten ännu), och dessutom har jag sett två äldre Dawn-buskar i Botaniska trädgården i Göteborg (utanför cafeet) som också är väldigt glesa.
[attachment=13595:Dawn.jpg]
Förebilden när jag skaffade min Dawn var en stor buske som finns utanför biblioteket i Mölndal, den är mycket tätare och har ofta blad kvar stora delar av vintern (konstigt nog inte denna vinter dock). Tror ni det är en annan sort, eller är den bara inte ansad och rotskott inte efterhållna?
[attachment=13596:kommunens.jpg]
Har försökt ta ett kort på ett blad på "biblioteksbusken", men skärpan blev inte så bra (det är det nyutslagna bladet, det mörkgrönare bladen under är nån annan marktäckare).
[attachment=13597:blad.jpg]
Så här ser blommorna ut på "biblioteksbusken", den blommar nu.
[attachment=13598:blomma.jpg]

Tror ni att "biblioteksbusken" är en Dawn eller har någon nån ide om vad det annars är? Tror inte det är ett rent kejsarolvon, såg de i Botan och de ser helt annorlunda ut.
Lars
Den lilla busken du visar kort på kommer definitivt att buska till sig, den är ännu för ung för att vara rejält buskig. Tycker det ser ut som den har en god förgrening. Kollade lite på LignosSkivan och där står inget om att busken skulle hålla kvar bladen under vintern, däremot blommar den vintertid. LignosSkivans bilder visar att de flesta exemplar blir hyffsat täta, dock är de ju vasformade med ett överhängande växtsätt och på så vis kan man ju se igenom dem en aning "på sidorna"

/Lars
josohl
Tack för svar! Då finns det hopp... Den gamla busken vid biblioteket är ju just lite "vasformad" med överhäng. Den brukar faktiskt ha rätt mycket blad kvar, men det kanske har med mikroklimatet att göra, den står under en stor gatlampa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon