|
*Ulrica*
18-02-2008, 12:27
Jag söker inspiration till mina trädgårdsdrömmar. Bilder, bloggar, detaljer, butiker, lösningar, hemsidor, böcker m.m.
Sökord: rost, betong, patina, junk-style, shabby, rustic, gamla zinksaker, romantiskt, loppifynd, salvage-style, klätterstöd, dekorationer, mossa, armeringsjärn, pil-arbeten, recycle, skrot... (ursäkta engelskan...)
Nån som förstår vad jag menar? Känner igen sig? Har tips på inspirationskällor? Gör-det-själv-instruktioner? Bra ställen att hitta material?
*Ulrica*
18-02-2008, 12:34
[attachment=13599:IMAGE10.jpg] Tänk att ha denna i trädgården tillexempel... och så plantera i korgarna fram och bak... kanske något som klättar lite på cykeln... ååååh!
*Ulrica*
18-02-2008, 12:52
[attachment=13600:bench2.jpg] en ganska fin bänk...
[attachment=13602:rusticga...10518497.jpg] en superfin bänk....
skogstroll
18-02-2008, 12:56
jag har fått rätt mycket inspiration av iofs en ganska liten bok men ändå... Rimfrost och trädgårdsdrömmar av Hannu Sarenström - den kostar max nån hundring. Han har/hade massa häftiga prylar i sin trädgård som jag fått en massa idéer av. Bland annat ett "miniväxthus-tempel" av gamla fönster och allehanda skumma prylar som smälter ihop fint med växterna. Jag har själv lyckas få fatt på en del gamla prylar från en gubbe som sålde ett gammalt sekelskifteshus i närheten av mig för nåt år sen vilket resulterade i en del gamla fönster, ett gammalt fint skåp, en rostig järnsäng och en helt otrolig grön rottingsoffgrupp från tidernas begynnelse - ibland har man tur!
*Ulrica*
18-02-2008, 13:00
Här fanns en del grejer....
Marina i Hällekis
18-02-2008, 13:52
Här är Hannus hemsida, tror du hittar lite inspiration till det du söker.
*Ulrica*
18-02-2008, 14:00
Tack trollet och Marina, ska kolla in denna Hannu...
Österläge
18-02-2008, 14:09
Åh, jag gillar också sånt här! Vill jättegärna ha gamla rostiga redskap, t ex... Lånade en bok på bibblan med massa idéer, men nu kommer jag ju inte ihåg vad den hette... "From junk to garden decoration" eller nåt sånt, men jag hittar den inte i bibliotekets katalog på nätet... Återkommer om jag kommer på vad den hette!
CITAT (*Ulrica* @ 18-02-2008, 13:00)  Här fanns en del grejer....  Priserna på den där sidan var ju lite humoristiska emellanåt. 95 dollar(extrapris!) för en skev hylla av gamla plankor, som man själv skulle kunna dra ihop på mindre än en kvart, utan baskunskaper. Eller gamla emaljlock utan grytor för 10 dollar styck *Håller med om att Hannus bok är söt*
Jag blev imponerad av dessa skulpturer, kanske inte i allas smak, men väldigt fantasifulla och välgjorda nemomatic
Discogiraffen
22-02-2008, 09:22
Var hos farsan igår och räddade farmors gamla järngryta från typ stenåldern från att slängas på tippen. Det ska det planteras blommor i!
Sk71maja
22-02-2008, 13:45
Här kommer en länk till ett forum om garden junk  ,man kan även klicka sig vidare till ett forum om hypertufa.. http://forums2.gardenweb.com/forums/junk/det finns så mycket kreativa människor runtom på denna jord.. Mvh Susanne
Österläge
13-03-2008, 19:15
Jag tror att boken jag pratade om tidigare heter "garden decoration from junk", jag hittar den inte på Bibblans sida längre men det finns iaf en bok som heter så, ser jag när jag googlar... Leeann Mackenzie heter författaren.
Helen i Piteå Zon 5
13-03-2008, 20:44
Jag gillar också rost i trädgården  Här är lite av mitt pynt http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=helen
Ni får ju bara inte missa Mikaels underbara prylar!!! Håller till och huserar i värnamo, men säljer mycket till bl.a italien. Kolla in "notstället" som man kan ställa i något hörn i trädgården - vill ha!!! Two Faces of Sweden
Helen i Piteå Zon 5
13-03-2008, 20:53
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 20:49)  Ni får ju bara inte missa Mikaels underbara prylar!!! Håller till och huserar i värnamo, men säljer mycket till bl.a italien. Kolla in "notstället" som man kan ställa i något hörn i trädgården - vill ha!!! Two Faces of SwedenMILDA MAKTER SÅÅÅ VACKRA SAKER  oj, oj, oj, där får man idetips! Tack för den länken!
MariaÖrebro
14-03-2008, 13:24
Köpte en ljuskrona i armeringsjärn på ett ställe i Glanshammar, utanför Örebro, som heter Himlagård. Sååå himla fin. Har tyvärr ingen bild, eftersom den ligger i ett förråd. Himlagård har en del i armeringsjärn och sånt som ser gammalt ut. www.himlagard.se. Rekommenderas!
[attachment=15108:Kopia_av...Web_view.jpg][attachment=15107:juli_1213_3_010.jpg]
Min man bygger skulpturer av bandjärn. De rostar vackert och ipomeorna (kan man skriva så) gillar att klänga på dem.
*Ulrica*
16-03-2008, 15:42
CITAT (NIKEN @ 16-03-2008, 15:16)  [attachment=15108:Kopia_av...Web_view.jpg][attachment=15107:juli_1213_3_010.jpg]
Min man bygger skulpturer av bandjärn. De rostar vackert och ipomeorna (kan man skriva så) gillar att klänga på dem. Jättefina! Jag vet inte riktigt vad bandjärn är... har du någon närbild? Jag tänkte köpa lite järn och be sambon visa mej hur man svetsar. CITAT (Grå @ 13-03-2008, 20:49)  Oj! Det var sjukt fint! Jag kan bara kolla 3 minuter i taget för jag börjar yla när jag kollar på den sidan.
Jag vet inte heller riktigt vad bandjärn ÄR, men de här järnen är 3-4 mm tjocka, 4-5 cm breda järnband som köps i längder och som gubben svetsar ihop. Han köper dem på byggfirma.
Har inte hittat några närbilder, men jag ska försöka ta imorgon.
Jaa, visst är det underbart! Rost är något av det vackraste i trädgården. Men många "vanliga" människor tycker att man är knäpp när man letar efter rostiga grejjor! Själv har jag gärna rostiga lådor och gamla rostiga hinkar att plantera i...
CITAT (Heda @ 16-03-2008, 22:10)  Jaa, visst är det underbart! Rost är något av det vackraste i trädgården. Men många "vanliga" människor tycker att man är knäpp när man letar efter rostiga grejjor! Själv har jag gärna rostiga lådor och gamla rostiga hinkar att plantera i... Förresten, om nån har ett gammalt obrukbart motorblock liggandes så är jag spekulant!
Menar du en gammal motor från en bil?
 underbart med rost o alla dessa prylar
Åh..va sugen man blir på dessa rostiga härliga prylar!!!!! helt underbart! Är också spekulant och letar alltid då jag är på något passande ställe. Tack för länkarna.
CITAT (NIKEN @ 16-03-2008, 22:25)  Menar du en gammal motor från en bil? Ja underdelen, gärna tom... Tänkte plantera i cylindrarna...
skogstroll
17-03-2008, 13:20
jag har en rostig gammal vespa utan motor, funderar på att odla nåt i den  skulle se kul ut om det kom upp morötter eller nåt ur hålet där sätet är
Vi håller ju på att röja upp bakgården, och där finns minsann en halv bil och en motor som redan är så jordig den kan bli. En gammal Renaultmotor. Ska jag spara den till dig?
CITAT (NIKEN @ 17-03-2008, 16:13)  Vi håller ju på att röja upp bakgården, och där finns minsann en halv bil och en motor som redan är så jordig den kan bli. En gammal Renaultmotor. Ska jag spara den till dig? Tack för erbjudandet! Dock är jag lite lur på att loppen blir för trånga, behöver få in händerna dit... Men har du nån aning om vilken motor det är? Renault har väl haft nån enstaka lite större motor... Var i Hälsingland bor du förresten?
Undrar om det inte var en Renult 12, den har stått där LÄNGE, så jag minns inte. Jag bor utanförHudiksvall.
Frågade min man, han sa att den förmodligen är för liten för att odla i...1200cc
Nej, det blir lite väl liten, tyvärr, och lite väl bänt å hämta den åxå, annars brukar vi faktiskt vara neröver ibland, men då blir det inlandet... Men tusen tack för erbjudandet iaf Helst skulle jag vilja få tag i en V8 från chryslerkoncernen, de duger ju ändå inte så mycket mer till  *duckar för allt som MariaS slänger efter mig*
Sädesärlan
04-05-2008, 18:44
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 13-03-2008, 21:44)  Jag gillar också rost i trädgården  Här är lite av mitt pynt http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=helenNy på sidan, redan vid första sökningen hittar jag fullträff! Vilken fantastisk trädgård du har skapat! Gillar speciellt fönstret och klokorden i armeringsjärnet!  /Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|