Lilltäppan
18-02-2008, 15:32
Jag har ett fint akvarium som står i förrådet. Nu kom jag på att jag kunde använda ljusrörsanordningen till min sådd. Tror ni att jag kan odla inne i akvariet = växthus? Jag vet att jag måste hitta något sätt att få bra ventilation... Är det någon som har gjort detta eller har förslag?
Jag har numera stor trädgård men litet hus, fönsterbänkarna räcker inte till...
Tack på förhand.
Jag odlar i akvarium, det är helt superbt!
Jag har kvar sanden, biltemas blästersand, och vattnar rakt ner i den. Sedan gräver jag ner krukorna på olika djup beroende på hur blött de vill ha det. Sticklingar av mindre noga sort sticker jag rakt ner i sanden där de verkar rota sig väldigt villigt.
Jag har inga täckglas på, det blir precis lagom varmt och fuktigt, 80% fukt och ca 26C.
malin72
18-02-2008, 16:11
jag har någonstanns sett ett exempel på att man vänder sidan som är "taket" framåt och lägger för tex en duk där...sen har man alltså sidan på akvariet som golv och lägger lysrampen ovanpå...då kan man lätt komma in i akvaritet och pyssla om sina växter
sitter själv i dom tankarna
hoppas att det gick att förstå hur jag menade!
Jag har ett akvarium som växthus...funkar görbra särskilt till lite mer värmeälskande som chili t.ex eftersom temperaturen i huset varierar väldigt beoende på hur duktig jag är på att elda i pannan..
ingrid fuxwall
20-02-2008, 22:39
Idag har jag startat akvariet, där finns mest pelargon sticklingar
EllaLouise
21-02-2008, 00:01
Akvarium som växthus = terrarium
Vet flera som har ödlor/ormar från varmare klimat och inreder med sand och plantor från djurens ursprungsland, typ öken, djungelväxter. Om dom klarar sig borde väl pelargoner, basilkia osv göra det?
Vet någon om det är skillnad på belysningen som används i akvarium eller terrarium?
Kan man ha doppvärmaren på utan att det är vatten i?
Kan man ha doppvärmaren på utan att det är vatten i? - Nej, absolut inte under några omständigheter!
Vet någon om det är skillnad på belysningen som används i akvarium eller terrarium? - I terrarium läggs generellt sett mindre vikt vid växterna. Djuren är ofta nattdjur, vilket innebär att man tar vilket lysrör som helst för att få det att bli ljust dagtid. Ibland har man uv-lampa. I akvarium har man ofta lysrör som ska framhäva fiskarnas färger, dessa är sämre för växterna. Men många är riktiga växtnördar och har sina akvarium för att skapa fantastiska inredningar med växter, då är också ljuset enormt väl uttänkt för att passa växter. Det säljs många riktigt effektiva växtrör till akvarium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.