Full version: Ruttnande äpplen
chrischa
Har 2 fina träd, ett Aroma och det andra okänt? Jättegoda äpplen, men :confused: nu har vi fått se att äpplena ruttnar,o det går fort. Det tar bara 1 till 2 dagar så är frukten rutten.Har även mycket getingar runt o i träden. Kan det vara dom som infekterar frukten ,eller har vi annat som gör det? Lite tvesstjärtar finns det ju också. :help:
Jag fick ingen frukt med förra året så nu tänkte jag att få lite råd så jag iallafall kan få göra en eller två äppelpajer.
Tacksam för ett råd. :help:
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är fruktmögel som är en svampsjukdom, olika sorter är olika mottagliga. Svampsporerna finns i luften och infekterar frukterna, har getingarna bitit i äpplena så får svampen lättare en inkörsport. Åtgärder mot monilia är att kartgallra ordentligt, plocka bort alla sjuka frukter så snabbt som möjligt (kan komposteras i sluten kompost), man kan gallra kronan under JAS ifall den är tät så det inte blir fuktig och stillastående luft i kronan.

Jag har äpplet Alice som är en av de mest mottagliga sorterna så jag plockar bort massor av mögliga äpplen.

Cilla
Som ett tillägg till Åsa - se till att de svarta "fruktmumierna" inte hänger kvar över vintern, de gör ofta det på träd som har fruktmögel och det underlättar för angreppen nästa år. Att vara snabb i att kartgallra på försommaren och ta bort angripet eller nedfallet är sensommar- och höstjobbet. Man kan dessutom efter det se till att plocka innan frukterna är övermogna, och med vissa sorter som t ex Transparente Blanche plocka några dagar innan mognad (de mognar och övermognar mycket snabbt).

Har man tillräckligt med frisk frukt behöver man inte bekymra sig om fruktmöglet alls, det skadar mycket sällan trädet.

Och nej, det är inte getingar som skapar problemen. Getingar gillar övermogna och svampangripna äpplen. Tvestjärtar är äppelträdens vänner för det mesta och de gillar också ruttnande äpplen. Daggmaskar likaså.

Det är tur att några gillar ruttna äpplen så att de försvinner snabbt i våra marker och komposter och inte ligger kvar och smetar allt för länge!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon