EKLO
Jag ska för första gången förkultivera en del saker - bland annat brysselkål, grönkål, purjo, bindsallad (och lite luktärt, tagetes och prins gustavs öga - blommorna ska samsas med grönsakerna).

Jag är van vid att direktså grönsaksfröerna i landen, och sedan täckduk på - men när är det möjligt att plantera ut förkultiverade grönsaksplantor? Jag läser groningstabeller, så det är ju eg. bara att räkna baklänges för att få fram när jag ska börja så fröerna som ska få extrabelysningen inomhus, men jag blev plötsligt osäker - när kan man sätta ut dem i zon 2? Kan man tänka mitten av april? Tidigare? Senare?

tacksam för tips,
Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen av dessa kan sättas ut så väldigt tidigt. Man måste vänta till all risk för frost är över innan man planterar ut dem i marken vilket i mälardalen brukar innebära någon vecka in i juni. Purjon kan ofta överleva enstaka frostnätter även som ung men sätter man ut purjo tidigt riskerar man att den går upp i stock.
EKLO
Tack för snabbt svar, Åsa!
Men usch vilken lång tid man ska behöva vänta. Undrar om jag eg. kanske odlar i zon 1 (på en ö i södra bohuslän) för det där med frost i maj, det kan jag inte minnas har hänt de senaste 10 åren... Men det är klart att det teoretiskt skulle kunna nypa till. Hm. Det är kanske som vanligt en fråga om hur våghalsig man törs vara. När jag direktsår har jag de senaste åren sått i mitten/slutet av mars, och allt har kommit upp fint i april, en del sorter tidigare än andra förstås. Täckduk har jag alltid. Men förkultiverat har jag som sagt inte gjort, och det känns ju rimligt att små inomhusdrivna plantor skulle vara mkt känsligare än sådana som kommit upp i egen takt på plats, s a s. Jag tolkar ditt svar så - att de är känsligare helt enkelt?

Jag lägger band på mig några veckor till...

mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon