gunvor
Det finns en vetenskaplig beteckning på detta fenomen eller skall det kallas diagnos - det handlar om mammor som så till den milda grad manipulerar och indoktrinerar sina barn att barnets identitet mer eller mindre försvinner.
Tror det heter syndrom nånting - doktor nåntings syndrom??

Det är hemskt när det hakar upp sig i den "personliga hårddisken"

PS kanske fel att skriva att barnets identitet försvinner - snarare personligheten som mer o mer blir en kopia av mamman!
Monaxe
Är det munchhausen du menar (tyskt u) mammor el pappor som utsätter sina barn för allt möjligt för att sedan kunna söka sjukvårdens . Det luriga med dessa föräldrar är att dom alltid verkar väldigt initierade och omtänksamma om sina barn. Hörde en förläsning på läkarstämman om detta för några år sedan...
Snacka om barnmisshandel och vårdmissbruk...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Münchhausen tror jag inte Gunvor menar, för föräldrar som lider av Münchhausen skadar sina barn mycket. Det är något annat, skall nog komma fram så småningom. Just nu sitter det långt bak i huvudet
Kerstin
Du söker nog efter Munchausen by proxy, som är en variant på Munchhausen-syndromet.

Förövrigt undrar jag varför kan jag inte hitta det tyska y-et? ATT jag har ett engelskt tangentbord gör det inte enklare!
gunvor
CITAT (Kerstin @ 18-02-2008, 20:58) *
Du söker nog efter Munchausen by proxy, som är en variant på Munchhausen-syndromet.

Förövrigt undrar jag varför kan jag inte hitta det tyska y-et? ATT jag har ett engelskt tangentbord gör det inte enklare!

Ja det var det jag hade i bakhuvudet - tack för hjälpen!!!

men när jag läst en del om det så inser jag att jag letar efter ngt annat - men det var munchhausen som spökade i hjärnan!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten

Jag såg nyligen hos Dr Phil en mama som hade Münchhausen by proxy, var hemskt. Hon gjorde sina barn sjuk för att kunna gå till sjukhuset med dem.

När jag ställer om till tyska så byter Y och z platz s.a.s. på tangentbordet. Kankse är det likadant med det engelska tangentbordet?

Elisabeth
MariaS
Menar ni det tyska ü?
Lilla Birka

Du har ett engelskt tangentbord säger du? Men du har ju åäö? Annars som på mitt kan man till höger om å-tangenten hitta ¨ som man då sätter över ett vanligt u. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon