Magdalena
06-08-2003, 09:51
När vi flyttade in i huset ifjol fanns det en enorm kirskålbevuxen rabatt framför huset, såg ut som ett L. Ifjol rensades den och det visade sig att det växte 3 st pionbuskar där som blommade vackert. I år har vi delat rabatten i 2 - i den delen som ligger näramst huset finns det nu en kryddträdgård som börjar ta sig och i den andra sparades pionbuskarna, några fler planterades och en höstaster och en rosenbuske fick vara kvar. Men det är så mykcet jord som syns mellan växterna - ser tråkigt ut. För att pigga upp har jag planterat lite höstflox, toppklocka, ringblommor och höstöga. Men det räcker inte. När man tittar i Era album ser man att plantorna växer så tätt, så vill jag oxå ha det (här åker min udnerläpp fram

). Det är lerjord i rabatten. Vad kan jag pigga upp den med för att slippa se jorden och för att den ska se yvigare ut?
Hjälp!
Kerstin i Malmö
06-08-2003, 10:12
Vänta du bara ett år eller två... Låt du det vara lite jord emellan, det är antagligen för tätt i alla fall...
Rent konkret så kan man plantera ettåringar där under tiden det andra växer till sig. Jag har planterat in en hel del solrosor, ringblommor, svartkål, mangold och perilla i år bland annat. Jo, även pionvallmo.
Visst är det kul när det täcker men man bör tänka lite på växtkraften också och lämna utrymme för det är väl som så att nästan allt blir större än vad man trodde från början...
Kerstin
Magdalena
06-08-2003, 10:54
Tack för ditt hoppfulla svar

Det blir nog bättre...
Jag har lagt in några nya bilder i mitt album där man kan skymta den tråkiga rabatten.
kerstin z5-6
06-08-2003, 18:07
Jag tycker nog att det saknas några "höjdare " Riddarsporre , Hässleklocka , tex som blommar i juni -Eftersom de andra växterna är blandade färger kan du ju ta dem i samma nyans ex vitt
Några nävor i framkanten i vitt vore inte fel heller kanske -obs färgen bara ett förslag du kanske gillar nåt annat ....
Magdalena
07-08-2003, 06:52
Min rabatt är lite blåsig, jag är rädd att "höjdarna" inte får det så bra där.. å andra sidan har höstastern stått sig....
Kerstin i Malmö
07-08-2003, 09:44
Echinacean / rudbeckia är stadig och fin och hög, dock blommar den ännu senare än juni, slutet juli - augusti. Jag har den röda och vita och det är stora favoriter!
Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.