ingrid fuxwall
19-02-2008, 07:16
Lord Nelson och Bröderna Nelsons har ju sina tryckta priser – färg eller bokstav men sedan kan ju priserna variera stort hos olika handlare, någon mer än jag som reagerat på det?
Sedan har vi ju mataffärernas fröer som är betydligt billigare och så Lidel – de har fått sina nu och säljer de små påsarna för 2.90. Finns det någon här som kan förklara skillnaden mellan de dyra och billiga fröerna?
Säljer man bara lite, så kostar frakt, skyltning och ev osålda fröer mycket, då måste man höja priset. Lidl säljer på stora volymer, deras frakt går med övriga varor och kostar inte så mycket extra.
Sen har vi tillgång och efterfrågan. Vissa frön kräver mycke arbete och ger ett fåtal frön, vilket också kan ge höga priser, medans man som på tagetes kan få kilovis med frön på en liten stund.
*Ulrica*
19-02-2008, 09:21
Jag undrade en gång samma sak angående Jelittos frö som är ganska dyra. Då fick jag svaret att i deras fall håller fröna en väldigt hög kvalitet samt att det oftast är väldigt stora portioner i påsen, sen har de ju ett helt otroligt sortiment också. Därför handlade jag där.
Jag köpte 10 påsar frö för 15:- på Netto (kunde inte hålla mej) men då hade de ju bara de allra vanligaste grönsakerna och sommarblommorna, alltså inget för finsmakare... sedan vet man ju inte hur grobarheten etc. är på de fröerna.
Åsa, mälardalen zon 2
19-02-2008, 10:31
Många av de billiga sorterna är gamla sorter som inte har någon ägare som måste få pengar för sorten. Nya hybrider har förädlare som vill ha betalt för varje frö som säljs.
ingrid fuxwall
19-02-2008, 10:47
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-02-2008, 10:31)

Många av de billiga sorterna är gamla sorter som inte har någon ägare som måste få pengar för sorten. Nya hybrider har förädlare som vill ha betalt för varje frö som säljs.
Tack för den informatione
Men sedan till frågan varför olika handlare tar olika pris för en prisgrupp.
Har själv varit med om en prisskillnader 15 kronor på det billigaste stället och 22 på det dyraste
ingrid
Lord Nelson frö säljs bara av fackhandel. det är ett enormt stort sortiment med många bra sorter.
Bröderna Nelson är ett mindre sortiment som säljs på varuhus och liknande.
Kan ibland skilja på mängden frö i påsarna om sorten finns i båda sortimenten. Kan ju vara bra med mer frö om man ska så grönsaker tex.
Det är kanske samma sak med hammenhögs och weibulls.
Vissa fröer blir dyra pga av att tillgången inte är så stor tex.
Sorter som ringblommor och allt det vanliga är billigt i alla sortiment.
Vilket märke säljer Lidl.? Kanske man måste göra ett besök där. :-)
*Ulrica*
19-02-2008, 11:43
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2008, 10:47)

Men sedan till frågan varför olika handlare tar olika pris för en prisgrupp. Har själv varit med om en prisskillnader 15 kronor på det billigaste stället och 22 på det dyraste
Hm.. ja, det var ju konstigt. Det har jag inte ens tänkt på. Jag trodde att de olika bokstäverna stod för ett givet pris och att det var samma i alla affärer. I Lord Nelson katalogen står det bara A-H men inga priser....
Jag ringde deras konsumentkontakt och frågade. Svaret är att det är butikerna själva som bestämmer vad varje prisgrupp ska kosta.
Jag köpte frön från "Frö med posten" bra priser.
Sedan köpte jag en påse som jag hade missat på Konsum där var den nästan tio kronro dyrare.
Man tror ju ofta att de stora affärerna är billigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.