mamamaggan
Måste skriva om något som jag tycker är slöseri med FK's pengar.

Min man är sjukskriven till 75 % . Han ska då enligt FK's regler jobba två timmar om dagen varje dag. Nu är det så att han pendlar till sitt jobb, just nu åker han tåg. Tågtiderna passar inte , han får sitta och vänta i en timme efter jobbet .

Hans problem är att han har drabbats av en infektion efter en operation för snart ett år sedan. Det yttrar sig så att han så fort han gör minsta lilla så får han feber med upp till 38,5 grader och blir oerhört trött . När han kommer hem stupar han i säng och sover i flera timmar.

Trots det här så vill han jobba men kontaktade FK och undrade om han kunde få utnyttja väntetiden till att jobba. Han ville jobba 2,5 tim fyra dagar i veckan och vara hemma på onsdagar för att vila. Nej sa FK så får man inte göra !!!!!!

Vi fick höra att om läkaren skriver på läkarintyget att det är lämpligt att man jobbar på annat sätt än 2 tim / dag så kan man få igenom det hos FK.

Sagt och gjort , läkaren skrev ett sådant intyg. Då kom ett brev från FK där man krävde redogörelse för hur han jobbar när han jobbar 100% och hur han skulle jobba när han jobbar 25 % . Han skulle också ange skälet till att han ville jobba 2,5 tim fyra dagar och vara hemma en trots att läkaren skrivit på intyget att det var hennes medicinska bedömning att det skulle var bäst för honom.

I går ringde handläggaren hos FK. Efter att hon gått igenom hans ärende och skrivit ihop en sammanfattning till försäkringsläkaren för bedömning så kunde de gå med på att han får jobba så och att han får behålla sin sjukpenning trots att han inte följer FK's regler! Försäkringläkaren hade nämligen kommit fram till samma sak som min mans läkare , att det var medicinskt försvarbart att han fick göra så.

Vad kostar inte det här ? Först och främst kostnade för handläggarens tid och sedan för att konsultera försäkringsläkaren. Dessutom klagar FK på att deras handläggare har för mycket att göra!
ingrid fuxwall
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 07:43) *
Måste skriva om något som jag tycker är slöseri med FK's pengar.

Min man är sjukskriven till 75 % . Han ska då enligt FK's regler jobba två timmar om dagen varje dag. Nu är det så att han pendlar till sitt jobb, just nu åker han tåg. Tågtiderna passar inte , han får sitta och vänta i en timme efter jobbet .

Hans problem är att han har drabbats av en infektion efter en operation för snart ett år sedan. Det yttrar sig så att han så fort han gör minsta lilla så får han feber med upp till 38,5 grader och blir oerhört trött . När han kommer hem stupar han i säng och sover i flera timmar.

Trots det här så vill han jobba men kontaktade FK och undrade om han kunde få utnyttja väntetiden till att jobba. Han ville jobba 2,5 tim fyra dagar i veckan och vara hemma på onsdagar för att vila. Nej sa FK så får man inte göra !!!!!!

Vi fick höra att om läkaren skriver på läkarintyget att det är lämpligt att man jobbar på annat sätt än 2 tim / dag så kan man få igenom det hos FK.

Sagt och gjort , läkaren skrev ett sådant intyg. Då kom ett brev från FK där man krävde redogörelse för hur han jobbar när han jobbar 100% och hur han skulle jobba när han jobbar 25 % . Han skulle också ange skälet till att han ville jobba 2,5 tim fyra dagar och vara hemma en trots att läkaren skrivit på intyget att det var hennes medicinska bedömning att det skulle var bäst för honom.

I går ringde handläggaren hos FK. Efter att hon gått igenom hans ärende och skrivit ihop en sammanfattning till försäkringsläkaren för bedömning så kunde de gå med på att han får jobba så och att han får behålla sin sjukpenning trots att han inte följer FK's regler! Försäkringläkaren hade nämligen kommit fram till samma sak som min mans läkare , att det var medicinskt försvarbart att han fick göra så.

Vad kostar inte det här ? Först och främst kostnade för handläggarens tid och sedan för att konsultera försäkringsläkaren. Dessutom klagar FK på att deras handläggare har för mycket att göra!

thumbdown.gif Finner inga ord

ingrid
MariaS
Byrokratisverige!
Cacki
Det här med fk:s regler verkar så himla godtyckligt beroende vilken handläggare men får. Jag jobbar själv inte mer än 25% och då jobbar jag 3 dagar i veckan. När det bestämdes så kollade jag noga vad som gällde. Jag hade hört skräckhistorier (skrönor??) om människor som fått sjukpenningen indragen pga att de inte jobbat 5 dagar.
Hur som helst fick jag svaret att man får förlägga sin arbetstid som det passar en själv bäst bara det inte överstiger det timantal som de 25%-en utgör eller att det är direkt olämpligt utifrån diagnosen man har.

Men jag håller absolut med dej. Fk-läkaren är en onödig pryl! Det borde vara ens egen läkare som får avgöra sådana saker eftersom det är h*n som känner en. Egentligen ska väl fk-läkaren bara hjälpa handläggarna att översätta och förklara sjukintygen? Hur ska de egentligen kunna göra en vettig bedöming, de träffar ju aldrig den sjuke personligen? De ifrågasätter ju indirekt bara sina kollegers kompetens. Trevliga prickar , det där.....
mamamaggan
Konstigt Cacki att du får göra så. Vi har fått höra att reglerna ändrades förra sommaren och att man numera inte får jobba annat än varje dag.

Min man blev kallad till den läkare som de har via jobbet i förra veckan för en rehabutredning. Den läkaren tyckte att om min man skulle jobba skulle han jobba som dig , jobba 3 dagar och vara hemma två , för att han skulle få mer obruten vila. När min man nämnde det för handläggaren på FK sa hon att då blir han av med sjukpenningen direkt!! Hon snäste åt honom att man måste följa reglerna och var det så att han skulle krångla mer kunde han lika gärna gå upp i arbetstid. Ett rent hot tycker jag!
Cacki
I ärlighetens namn så övergick min sjukskrivning till sjukersättning i oktober förra året Jag hade jobbat på det viset ganska länge då av precis samma anledning som din man. Min handläggare försökte sej också på en ful då men jag är så lyckligt lottad att jag har en läkare som är mycket påläst i frågan. Han har varit(är?) någon slags projektledare i hur samarbetet med läkare/ fk ska fungera och kan regelverket utan och innan så han stoppade handläggaren på en gång.
Efter årsskiftet har jag inte hört ett pip från fk men kanske ska man förvänta sej att dom hör av sej snart då, om reglerna ändrats. Fy bubblan!!
sad.gif
mamamaggan
Ja man blir ju så fundersam . Tyckte att det sas att man skulle underlätta för sjukskrivna att komma tillbaks i arbete men det verkar ju snarare tvärtom.

Så tycker jag att man kunde lägga pengarna på bättre saker än sådant här paragrafrytteri!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon