Full version: Mrkergroende
ingrid fuxwall
Tex. smultron och jordgubbar ska ju gro mrkt och varmt. Hur frvarar Ni dessa sdder?

ingrid som vill ha tips
Eva 33c
Ibland har jag tckt med ett papper, eller stllt under en bnk, men ofta rcker det med "icke belysning" eller att man tcker frerna med jord helt enkelt. Mina smultron stod i tvttstugan efter sdd ( ytligt sdda frn), dr r det ingen direkt belysning nr ingen r dr sas. De grodde efter 8 dagar, och s gott som 100%. S nu r de flyttade till lysrren. Men andra arter kan kanske vara knsligare.
embees
Jag brukar tcka med en bit av en svart sopsck. Det rcker lnge.
ingrid fuxwall
CITAT (Eva 33c @ 19-02-2008, 09:13) *
Ibland har jag tckt med ett papper, eller stllt under en bnk, men ofta rcker det med "icke belysning" eller att man tcker frerna med jord helt enkelt. Mina smultron stod i tvttstugan efter sdd ( ytligt sdda frn), dr r det ingen direkt belysning nr ingen r dr sas. De grodde efter 8 dagar, och s gott som 100%. S nu r de flyttade till lysrren. Men andra arter kan kanske vara knsligare.

Tack! thanks.gif
Tidning hade jag inte tnkt p. Mina str p golvet i tvttstugan, har inte s mnga stllen med konstant vrme i detta gamla dragiga hus. Faran r ju att det finns en risk fr att man ska glmma vattna byttor som str lite undanstllda.

ingrid
Tosan
De smultronfrer jag har ska st mrkt och svalt i 4 dagar och sedan varmt och ljust. Jordgubbarna hade inga srskilda rekommendationer s de fick gro i ett fnster. 14 av 15 frn blev till sm plantor som planterades ut...
rosita
VA! -fear-.gif Tcker ni inte frna med jord? w00t.gif Ska man inte det? dunno.gif
Tosan
Pyttesm frn som tex jordgubbar, vallmo osv tcker jag inte med jord om det inte uttryckligen str det. Strre frn ska ju som regel tckas, med vissa undantag.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon