Full version: Vinrankan
mamamaggan
Har en " Boskoop Glory" på min inglasade balkong. Skaffade den förra året så jag vet inte riktigt hur den förväntas bete sig efter att ha övervintrat i c:a 15 plusgrader.

Bladen från förra året har iaf vissnat och i stort sett ramlat av allihop. Men jag ser inga nya skott. Ska det vara så här ?
Stella-Polaris
Vinrankor ser rätt "döda" ut i invintrat tillstånd. Var lugn det kommer.. Om du klipper den så ser du ju om floemet (innebarken) är grönt och att den där med lever.
mamamaggan
OK tack. Får gå ut och klippa lite i den men jag tror den lever. Blev bara lite fundersam , tycker ju att det är vår nu men det är ju faktiskt bara februari än så länge.
MariaS
KLIPP INTE NU! Det är aldeles för sent! Om du klipper nu är risken att den blöder och då har du med all säkerhet ingen druva!
Nej vänta bara. Börja med att vattna lite försiktigt nu (håll fuktigt inte blött) Skotten kommer inte förrän fram i mars, När du ser att skotten börjar sätta blom, klipper du efter andra klasen eller efter andra bladparet. Spara högst 5 utlöpare/år, för att druvan ska orka.
mamamaggan
Nej nej nej MariaS . Jag ska inte klipa ner den utan bara i så fall lite försiktigt för att se om den lever.
Stella-Polaris
CITAT (mamamaggan @ 19-02-2008, 09:36) *
Nej nej nej MariaS . Jag ska inte klipa ner den utan bara i så fall lite försiktigt för att se om den lever.

Vad Maria S menar är att om den börjat sava så slutar snittet inte att blöda... Som blödarsjuka hos en människa.. Även ett litet snitt kan ställa till med problem..
mamamaggan
CITAT (Stella-Polaris @ 19-02-2008, 09:38) *
Vad Maria S menar är att om den börjat sava så slutar snittet inte att blöda... Som blödarsjuka hos en människa.. Även ett litet snitt kan ställa till med problem..

OK det visste jag inte!
Stella-Polaris
Allt brunt eller "Förvedat" lider av detta efter att savningen börjat (eller klippt precis före) Gröna skott är bara att nypa av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon