Törnsångare
Jag har ett plommonträd, Experimentalfältets sviskon, som är ca 10 år gammalt. Det har varit sjukt i flera år, jag har förstått på senare tid att det är hagelskottssjuka. Jag har försökt att kurera det med Biobalans runt rötterna men det hinner aldrig få frukt. Varje vår och sommar kommer det fina blad och massor av blommor och framåt högsommaren blir allt brunprickigt och trillar av. Det är samma sak med hagtornet, otroligt fin blomning i maj och sedan höstlikt kal i juli. Finns det någon räddning? Om jag tar bort träden finns smittan kvar i jorden? Jag skulle så gärna ha dom kvar men med plommonet är det ju ingen idé om det aldrig blir frukt... Jag har också ett dvärgkörsbärsträd i närheten av plommonet, finns det risk att det blir smittat?help.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att det inte är lätt att svara på den här fråga, men jag tycker att alla duktiga på det här rummet ska hjälpa till, och kanske ska vi hitta någon lösning, jag ska fråga dig nu:
1 bladen faller tidigt.
2 trädet blir svagt.
3 brunprickar över eller under bladen.
4 nya skottar på någon sjuk gran ser ut smala lod och de många bredvidvarandra lika som kvasten fasonen. Bladen på den skottar små sina bräddar går upp. Och deras färg ljus grön eller gul eller nära silver, träd förvärrar på sista året och kanske ska många granar ber kvast.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon