Full version: Kaukasisk vingnöt
pleximaster
Har sökt här på forumet och på andra delar av nätet om Kaukasisk Vingnöt. Meningarna om detta träd går vitt i sär. Vissa beskriver det som långsamt växande och andra att det är otroligt snabbväxande. På en del sidor beskrivs det som extremt rotskottsskjutande och andra nämner inte ens detta utan beskriver det som enstammig solitär eller lätt att samma upp. Kan tänka mej att det finns olika sorter. Någon som har egen erfarenhet av detta träd och i så fall vilken sort har Ni?

mvh plexi
Alexander-VG-zon3
ja det finns olika arter ,, även i odling finns det olika . mina egna är än frösådder som jag fick från en medlem på odla ( tusen tack sqrulan wub.gif )

http://davesgarden.com/guides/pf/b/Jugland...one/cultivar/0/

http://en.wikipedia.org/wiki/Wingnut_(plant)
pleximaster
Hej Flaxx

Vilken sort av Kaukasisk Vingnöt har du? Växer den snabbt? Rotskott?

mvh plexi
sqrulan
Hoppas att du kan hålla dom vid liv flaxss,mina två största står i ett norrfönster och skjuter nya gröna skott för tillfället,några står i sval potatiskällare i glasslådan som jag sådde dom i.
pleximaster: Fröerna plockade min son någonstans i Europa på sin tågluffar resa,så jag kan inte säga vilken sort det är.Det är nog inte lätt att avgöra när dom är så små ännu,fast vad vet jag,flaxss är ju duktig g.gif
MariaS
Den kaukasiska vingnöten är en art (Pterocaya fraxinifolia) men finns i flera sorter, de flesta av svensk frökälla. Den kaukasiska vingnöten är snabbväxande, med djup pålrot. HAr inte själv märkt av några rotskott, där jag arbetat med detta träd.
Rafael
Köpte en ca 3 m hög i somras och varnades för rotskott. Men ni som kan spanska kan kolla
http://fichas.infojardin.com/arboles/ptero...del-caucaso.htm
som är ungefär en spansk(språkig) motsvarighet till odla.nu.
Där säger de att den förökar sig med frön och inget om rotskott... confused.gif
Dels kan olika sorter av samma art vara olika, dels kanske de uppträder olika i olika klimat... unsure.gif
Lotta i Gbg
Mina föräldrar har en som är gigantisk. Den växte otroligt fort och borde ha sågats ner för 20 år sedan eftersom den står på en vanlig villatomt. Nu är det beställt trädfällare som ska ta ner den. Inget att rekommendera om man inte har bra med utrymme. Har man en park är det ett väldigt vackert träd.
Rafael
Snabbväxande var just en av kriterierna för valet.
Har du noterat rotskott?
jholma
Jag har en kaukasisk vingnöt sedan 5 år tillbaka. Bor i zon 4.

Första året frysskador på stammen. Nästan all bark försvann. Efter att tjurat i två år satte den fart och trädet har nu i två års tid vuxit drygt en meter. Vingnöten är på rätt ståndort ett mycket starkväxande träd. Som ungt träd något känsligt på vårvintern i känsligare zoner men trädet blir härdigare efter några år. Jag har rotskott som jag tar bort varje år eftersom jag inte vill ha en dunge med träd.

Jan
Blomstersmurfen
Hur stort blir det? Hur mycket sol behöver det? Är lite sugen på att skaffa ett, men har inte läst på ordentligt ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir ett mycket stort träd (15-20m) med tiden, det är ett flerstammigt träd så det blir även brett.

Det bör planteras ganska öppet och i ljust läge det blir en fin solitär.

Det vill växa i näringsrika jordar där det kan få tag på ordentligt med vatten under sommaren så det får inte vara ett alltför torrt läge.

Det finns en E-planta av kaukasiskt vingnöt som är riktigt härdigt (zon 4-5) så bor man i lite kärvare områden kan man testa med en sån. Trädet man skördar fröerna från till E-plantorna står i Uppsala (Ultuna) på en av de kallaste platserna och det har klarat sig utan klimatskador etc. även under några riktigt kalla vintrar på 80-talet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon