Full version: Japansk trädgård
Gunill@
Hej på er alla.

Jag planerar att skapa en japansk atmosfär i en del vår trädgård. ninja.gif
Vi har en yta på framsidan av vårt hus som är ca 20 X 15m2 som är i bedrövligt skick.

Vad jag behöver är lite inspiration för att sätta igång planeringen, snälla help.gif finns det någon som har bilder på egna anläggningar.
Vill gärna ha tips på vilka växter, plattor, grus osv ni har valt.... Tacksam för alla tips.!!

Mvh
Gunilla
flower
Har inga egna bilder att bidra med men såg att det finns en bok om detta..
http://www.bokus.com/b/9151847485.html

Här står det lite tips oxå
http://www.viivilla.se/642.aspx
Boxer
Här är fem länkar som jag hittade.

1 2 3 4 5
MariaS
Hittade denna bilden på min rabatt, när den var nyanlagd.
Gunill@
Tack för tipsen,

är det bara jag som tycker att det är läckert med gångplattor i sten och grus som omger plattorna??

Jag ser liksom ett ensamt träd framför mej omgiven av vackra stenplattor. Svårt att förklara...hm är det någon som har förslag på val av träd.
Och andra växter??

Mvh
Gunilla

CITAT (MariaS @ 19-02-2008, 21:22) *
Hittade denna bilden på min rabatt, när den var nyanlagd.

Jättefint ... vad heter de röda växterna??
MariaS
Det är vanlig småblommig alunrot och daggkåpa som jag har här. Sen har jag också elefantgräs, strandiris, strutbräken och en yuccapalm i samma rabatt. Allt planterat mellan de stora stenarna.

En japansk rabatt, kan i princip se ut hur som helst, bara man har med minst tre av de sju elementen. Den gyllene regeln är att raka linjer ska bryta av "så de onda andarna inte kan gå vidare". Enligt FEng shui kan de onda andarna inte svänga! Sen är det bara att bygga på. Just din rabatt har du själv i din själ.
ingrids
Om det är ok med sajter på engelska finns en gedigen genomgång och många bilder på http://learn.bowdoin.edu/japanesegardens/
Sedan är det ju så, vilket jag eventuellt har läst i den ovan tipsade "japansk trädgård på svenska", att en japansk trädgård kan ses som en krympt utsikt över ett ideallandskap. Ett svenskt ideallandskap i miniatyr kan alltså bli en japansk trädgård på det sättet. För mig är det det Ulf Nordfjell gjort i Ockelbo (http://www.wij.se/skogstradgarden/) - väldigt "japansk på svenska".
gorano
Är en aaaning sent ute men du kan titta på hur vi har gjort i vårt trädgård med ungefär samma mått.

Bilder finns i mitt album.

/G
edenborn
Hej,

Jag var lite på jakt efter samma inspiration som trådstartaren så istället för att skapa ett nytt foruminlägg så fortsätter jag gärna på denna om det är ok? :-)

Hej,

Sedan ett år tillbaka så flyttade vi in i vårt hus och trädgården var i
stort behov av en makeover. Fördelen var att man redan tidigt kunde
bestämma hur man ville ha det från början. Jag skulle vilja påstå att
vår trädgård numera är ganska ung då mycket har slitits upp och nytt
har satts ner i jorden. Första året koncentrerade vi oss på buskar och träd
för att få upp ryggraden i trädgården. Vi tycker verkligen om den
japanska stilen och idag lyser den i sin frånvaro då vi har en hel del arbete
framför oss. Jag skulle vilja passa på och fråga alla ni kunniga inom området
om ni har förslag på blommor och lågväxande plantor som hade passat in i den
stilen vi eftersträvar då jag lider lite av idétorka. Har ni hemsidor/bloggar/literatur
att hänvisa till för inspiration så hade det varit super! :-)

Frun har själv en blogg och där kan ni se lite vad som gjorts hittils. Gå gärna
in på "http://detbastamedlivet.blogspot.com/search/label/Tr%C3%A4dg%C3%A5rden"
och posta gärna kommentarer! :-)

Nedan är en lista på hur förra årets iköpslista såg ut och som idag står i jorden:

ilex crenata convexa (ska bli niwaki träd)
magnolia soulangiana (uppstammad)
magnolia lilliflora nigra
magnolia sieboldii
10st. fargesia murielae jumbo
5st. Phyllostachys Bissetti
2st. Phyllostachys Vivax Aureocaulis
2st. Phyllostachys Nuda
1st. Phyllostachys Vivax Huangwenzhu
1st. Bashania Fargesii
2st. Fargesia Rufa
pinus mugo
pinus parviflora
acer palmatum dissectum garnet
acer palmatum dissectum
Imperata cylindrica Red Baron
Carex morrowii ice dance
Acer shirasawanum Aureum
Prunus cerasifera Nigra (uppstammad)
Prunus Persica frost (uppstammad)
Ophiopógon planiscápus
Cosmos atrosanguineus Hot Chocolate
Corylus avellana Contorta
Cotinus coggygria
Philadelphus virginalis
chaenomeles japonica
Cercidiphyllum japonicum
Chamaecytisus purpureus

Önskelista för i år:
Abies koreana "BRILLANT"
Albizia julibrissin "SUMMER CHOCOLATE"
Taxodium distichum "PEVE MINARET"
Cornus kousa "SATOMI COMPACT"
Gunilla T
Varsågod, här finns vackra japanska trädgårdar

http://www.besokstradgardar.se/
Ceria
Glöm inte heller att mossa är något att sträva efter smile.gif. Jag är också ute efter en asiatisk trädgård, och har läst massor om filosofin bakom. Det är ganska snårigt (wink.gif ), men kul, och jag tycker att ingrids slår huvudet på spiken:
CITAT
Sedan är det ju så, vilket jag eventuellt har läst i den ovan tipsade "japansk trädgård på svenska", att en japansk trädgård kan ses som en krympt utsikt över ett ideallandskap. Ett svenskt ideallandskap i miniatyr kan alltså bli en japansk trädgård på det sättet.

Men det är inte helt lätt. Själv tänkte jag som sagt inte satsa på en renodlat japansk trädgård, utan mer en mix mellan kinesisk och japansk stil, förhoppningsvis med ett bra resultat smile.gif. Jag satsar på japanska lönnar, bambu, några pioner och anemoner till att börja med, och jag hoppas att jag får till mossa i min trädgård, måste bara tillverka skugga först...
Lycka till, och posta gärna bilder av hur det blir tillslut smile.gif.

P.S: Om någon har tips på hur man får mossa att trivas, så får ni gärna tala om det wink.gif D.S.
Bassam
Tack för frågan

Mossa behöver mycket skugga , Du kan plantera dem i din trädgård om du hämtar några av dom.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon