rahmat2
Det senaste tio åren har vi fått massa nya kryddor till Sverige. En av de är svartKummin(Nigella Sativa) som beskrivs som traditionell läkemedel också.

Men det jag ville ta upp är dess smak på bröd. Det räcker att pensla brödet med vatten innan ni strör på de svarta fröna vid bakning.

Det går att få tag på de, enklast i stora städer som Göteborg och hos orientaliska affärer. På arabiska heter den (Habeh Albaraka) och på persiska heter den (siah daneh). Beroende på affärsinnehavarens språk kan ni handla den enkelt.
Om ni inte använt den hittills i bakning, föreslår jag att ni gör det.
Ramred
Jag brukar använda Nigella när jag bakar Naan, fast jag lägger det i degen. Kanongott!
rahmat2
CITAT (Ramred @ 20-02-2008, 10:22) *
Jag brukar använda Nigella när jag bakar Naan, fast jag lägger det i degen. Kanongott!

Är det de svarta du använder?
Ramred
Ja, det är det. Nigella Sativa.
Christoffer
Intressant! Hur skiljer sig smaken från vanlig kummin?
Åsa, mälardalen zon 2
Svartkummin har sålts länge hos klädkedjan Indiska magasinet under det indiska namnet kalonji, är dock osäker på om indiska säljer kryddor fortfarande jag kan inte minnas att jag såg dem sist jag var i stockholm men de hade möblerat om så jag kanske inte såg dem. Synd ifall de slutat för de hade ju även sånt som gröna kardemummakapslar.
Skruttis
Var inne på Indiska i Karlstad för några veckor sedan och frågade efter kryddor och fick då till svar att de helt slutat med att sälja sådant. Allt som fanns var några få tesorter. Tyvärr....
rahmat2
CITAT (Christoffer @ 30-03-2008, 10:26) *
Intressant! Hur skiljer sig smaken från vanlig kummin?

Det är mycket skillnad. Man måste bara prova den!

CITAT (Skruttis @ 30-03-2008, 16:43) *
Var inne på Indiska i Karlstad för några veckor sedan och frågade efter kryddor och fick då till svar att de helt slutat med att sälja sådant. Allt som fanns var några få tesorter. Tyvärr....

Tror att låga priset hos Indiskas konkurenter har tvingat dem att sluta med det. För de senaste åren har kommit massa saker hitt Ttill Sverige. Önskar att samhället tagit detta på allvar och skickat en tv kamera till de affärerna. Den kan vara bra för människor att veta vad som finns, inte minst för att många är vegetarianer. Och smatidigt kan man få insyn i de affärerna så att de inte får fria händer i att sälja vad som helst till människor( varor med utgångna datum etc).
Ramred
Här hos oss är det inte svårt att få tag i svartkummin, dom säljer det i Halal-butikerna, så jag antar att det är så även på andra ställen i landet. Rekommender det skarpt i hembakat Naan-bröd. Och även som krydda i en del indisk mat.
rahmat2
CITAT (Ramred @ 31-03-2008, 17:35) *
... dom säljer det i Halal-butikerna,...

Med detta menar du säkert de orientaliska butikerna.
Ramred
CITAT (rahmat2 @ 31-03-2008, 21:07) *
Med detta menar du säkert de orientaliska butikerna.

Precis, det är nog en mer korrekt beskrivning.
rahmat2
CITAT (Ramred @ 01-04-2008, 11:59) *
Precis, det är nog en mer korrekt beskrivning.

Jäpp!
Bessie
Vill upplysa om att det också finns en svart underart av vanlig brun spiskummin (cuminum cyminum), så det kan vara värt att hålla ögonen öppna när man köper kryddor (och inte som jag när jag i slutet på 80-talet just hade snöat in på indisk mat och inte visste att spiskummin och brödkummin var skilda arter.) Man ser lätt skillnaden om man googlar bilder på kala jeera och kalonji efter varann. Kalonji smakar lite lökliknande, svart spiskummin smakar mera som spiskummin.
rahmat2
Trevligt att du påpekar!
Jag ska vara uppmärksam.
Piccante
Jag tror jag köpte svartkummin (N. sativa) på påse på Ö&B eller Willys, minns inte riktigt vilket nu. Nigella är inte "vanlig kummin" utan en ranunkelväxt. Jag fick tycke för smaken när jag lärde mig äta libanesisk mat.
rahmat2
I mat har jag aldrig ätit den. Det är bara på bröd som jag har minne av den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon