Full version: Favoritros
Petronellah
I år har jag tänkt att storsatsa på rosor. Därför vore jag tacksam om ni kunde få presentera era favoritrosor med ord och bild så att jag kan få inspiration! kompiskram.gif
Kajsa
Tipsar gärna, men var bor du i för zon ? Ska det vara moderna rabattrosor/busk/klätterrosor, gammaldags rosor, eller lite av varje sort ?
Petronellah
Jag bor i zon 3-4 ungefär. Vilken typ av ros spelar ingen roll, vill bara se vilka rosor som är era favoriter.
Dilara
Min absoluta favoritros är Amber Queen! bravo.gif
Det speciella med den är dess mörkgröna bladverk som glänser, ser jättevackert och friskt ut tillsamans med de härligt orange-gula blommorna.
Fryser ner en del men komer varje år och blommar underbart! Den är fullt härdig hos mig i zon 3.

Andra bra och vackra rosor är Nostalgie och Rhapsody in blue.
Kajsa
Då bor vi i samma zon, titta i mitt album där ligger rosorna under sin grupp, har skrivit färger, höjd och zon.
Här några av alla älsklings rosor

Irma Balsgårdsros, en svensk rotäkta ros, stora ljuvliga blommor, frisk och fryser inte ner.
Titta också på Louise Odier, Freja Balsgårdsros, Aicha, John Cabot i album/Klätterrosor

Mme Hardy, Damascena ros, blommar 1 ggn. Den är perfekt med sina vackra blommor, knoppar
Blir ca 1.5 m en buskros, typiskt med det gröna ögat, doftar starkt.
Titta också på Ispahan och Leda i album/Damascena rosor, alla i gruppen blommar 1 ggn.

Alain Blanchard, gallica ros i den här gruppen hittar man otroligt vackra rosor, alla blommar 1 ggn.
Titta också på Tuscany, Rosa Mundi, Cardinal de Richelieu i album/Gallica rosor

Yolande d`Aragon, Portlandsros blir ca 1.5 m buskros, blommar till sena hösten, doftar starkt.
Titta också på Mme Boll, Jaques Cartier, Indigo i album/ Portlandsrosor

Hansaland, en rugosahybrid som blir ca 2 m, blommar till sena hösten med sina tomteröda blommor.
Titta också på Hansa, Wild Edric, Pink Grootendorst i album/Rugosa rosor

Pink Robusta, en modern buskros med rugosa i generna, blir 1.5 - 2 m, blommorna är så ljuvligt vackra
rosen kan frysa ner svåra vintrar, zon 4 men är snart ikapp. Blommar hela säsongen.
Titta också på Sommerwind, Rhapsody in Blue, Feuerwerk, Lavender Dream i album/Moderna Buskrosor

Mary Rose, Austinros denna fryser aldrig ner och bildar buskar, zon 5, en ros jag har många av.
Titta också på Constance Spry, Leander, Charles Austin i album/Austinrosor

Morden Centennial, Kanadaros, denna blir mer en buske i vår zon, en ros som gillar kalla, blåsiga lägen.
Titta också på Louise Bugnet, Therese Bugnet, Henry Kelsey, Morden Blush i album/ Kanadarosor

Lions Rose, ny Kordesros som klarar zon 5, min sommarfavorit. Rabattrosorna hittar du i olika album
Polyantha, Floribunda, Tehybrid och Miniatyr album, olika för varje grupp.
Gillar Amber Queen, Bonica 82, The Fairy, Nostalgie, Katharina Zeimet, Alla Cover rosorna mm
Du hittar även andra ros grupper i mitt album, det går inte ta med allt man vill.
Petronellah
CITAT (Kajsa @ 20-02-2008, 13:54) *
Då bor vi i samma zon, titta i mitt album där ligger rosorna under sin grupp, har skrivit färger, höjd och zon.
Här några av alla älsklings rosor

Irma Balsgårdsros, en svensk rotäkta ros, stora ljuvliga blommor, frisk och fryser inte ner.
Titta också på Louise Odier, Freja Balsgårdsros, Aicha, John Cabot i album/Klätterrosor

Mme Hardy, Damascena ros, blommar 1 ggn. Den är perfekt med sina vackra blommor, knoppar
Blir ca 1.5 m en buskros, typiskt med det gröna ögat, doftar starkt.
Titta också på Ispahan och Leda i album/Damascena rosor, alla i gruppen blommar 1 ggn.

Alain Blanchard, gallica ros i den här gruppen hittar man otroligt vackra rosor, alla blommar 1 ggn.
Titta också på Tuscany, Rosa Mundi, Cardinal de Richelieu i album/Gallica rosor

Yolande d`Aragon, Portlandsros blir ca 1.5 m buskros, blommar till sena hösten, doftar starkt.
Titta också på Mme Boll, Jaques Cartier, Indigo i album/ Portlandsrosor

Hansaland, en rugosahybrid som blir ca 2 m, blommar till sena hösten med sina tomteröda blommor.
Titta också på Hansa, Wild Edric, Pink Grootendorst i album/Rugosa rosor

Pink Robusta, en modern buskros med rugosa i generna, blir 1.5 - 2 m, blommorna är så ljuvligt vackra
rosen kan frysa ner svåra vintrar, zon 4 men är snart ikapp. Blommar hela säsongen.
Titta också på Sommerwind, Rhapsody in Blue, Feuerwerk, Lavender Dream i album/Moderna Buskrosor

Mary Rose, Austinros denna fryser aldrig ner och bildar buskar, zon 5, en ros jag har många av.
Titta också på Constance Spry, Leander, Charles Austin i album/Austinrosor

Morden Centennial, Kanadaros, denna blir mer en buske i vår zon, en ros som gillar kalla, blåsiga lägen.
Titta också på Louise Bugnet, Therese Bugnet, Henry Kelsey, Morden Blush i album/ Kanadarosor

Lions Rose, ny Kordesros som klarar zon 5, min sommarfavorit. Rabattrosorna hittar du i olika album
Polyantha, Floribunda, Tehybrid och Miniatyr album, olika för varje grupp.
Gillar Amber Queen, Bonica 82, The Fairy, Nostalgie, Katharina Zeimet, Alla Cover rosorna mm
Du hittar även andra ros grupper i mitt album, det går inte ta med allt man vill.

Gud, vilka vackra rosor! Har även kollat i ditt album - fantastiskt vackert! Jag fastnade speciellt för Hansaland, Pink Robusta, Lions Rose och Amber Queen; åtminstone ska jag köpa en av dom i år. smile.gif
Boxer
mandarinros

Anki V
Min favoritros förra sommaren var John Davis En kanadaros som på bilden är två säsonger (z 5) och växer å det knakar. Första vintern som var en tuff ”rosvinter” frös den inte ner en mm, är inte ett dugg regnkänslig och blommar hela vägen nerifrån och upp.

[attachment=13733:John__Large_.jpg]

/Anki
AnnammA
Det är svårt att välja, när det finns så många. Dessutom bor jag i zon 1-2...
En av mina favoriter är "Ghislaine de Féligonde". Busk/klätterros, myskroshybrid från 1916, småblommig, doftande, gul/vita blommor, remonterande.Zon 4, 1,5x1,5 enligt Lars-Åke Gustavsson.(Kan bli högre i bättre lägen)
Ghisl m gräsh.JPG

Ghislain.JPG

Ghislain3.JPG

Kajsa
Ghislaine de Feligonde går i vår zon men blir bara en buske, aldrig din underbara klätterros Anna, den är bara för grann rose.gif Min växer skyddat vid uteplatsen och hade jag inte förra vintern snott in den i vinterväv hade den fått börja om nerifrån, då alla övriga myskrosor frös i botten t.o.m Mozart.
Anna tycker du att den luktar starkt, för om det finns olika åsikter ?

Jo Boxer, Mandarinrosen var underbar, fina foto, har suckat några ggr över den, men den blir så stor enligt LÅG 4 x 3 m, zon 6 och blommar 1 ggn. Har ingen plats, tyvärr, tyvärr, rosen får vackra nypon.
AnnammA
[quote name='Kajsa' date='21-02-2008, 17:38' post='772113']
Ghislaine de Feligonde går i vår zon men blir bara en buske, aldrig din underbara klätterros Anna, den är bara för grann rose.gif Min växer skyddat vid uteplatsen och hade jag inte förra vintern snott in den i vinterväv hade den fått börja om nerifrån, då alla övriga myskrosor frös i botten t.o.m Mozart.
Anna tycker du att den luktar starkt, för om det finns olika åsikter ?

Kajsa, eftersom min växer på en inhägnad uteplats, så märker man av doften...Och den doftar gott, men det är svårt att beskriva doften.
Att den blivit så stor beror ju dels på att den börjar få ett par år på nacken, köpt och planterad 1995, och läget och zonen. Den har aldrig frusit ner, och det har hänt att den vissa år blommat fram till jul. Den rosen var en av rosorna som satte igång rostokeriet. wub.gif Sedan har det fortsatt rätt ner i rosträsket...

Förresten, Petronellah, en måste-ros för dig är den gamla godingen "Rosa Mundi". Hon blommar bara en gång, men hon är fin, och doftar härligt. Dessutom är hon en ros med historia, från 1500-talet. Hon klarar din zon ypperligt!

Rosa Mundi2.JPG

Rosa Mundi.JPG
Kajsa
Tycker också min myskros doftar, ja som alla gör.
Rosa Mundi är en måste ros, min första Gallica ros, som sedan blev två.
Petronellah
Rosa Mundi var jättefin! Tack för alla fina tips! smile.gif
Lilla Sibirien
Ghislaine de Feligonde [color="#000000"][/color]
Den här vill jag ha, och har tänkt ha den längs rosgången.
Frisk, aldrig instängd, i lerjord, kan höja bädden lite grann, tycker att denna ros är underbar: Klarar den zon 4 eller?
AnnammA
CITAT (Lilla Sibirien @ 29-03-2008, 23:35) *
Ghislaine de Feligonde [color="#000000"][/color]
Den här vill jag ha, och har tänkt ha den längs rosgången.
Frisk, aldrig instängd, i lerjord, kan höja bädden lite grann, tycker att denna ros är underbar: Klarar den zon 4 eller?

Enligt LÅG kan den klara upp till zon 4, men jag tror att du då måste plantera i ett bra läge, nära en vägg eller i lä, och ev täcka under vintern.
Greenkeepergirl
Min storfavorit UTAN långa krångliga namn FRIESIA!! Stora gula underbara blommor och mörkgrönt bladverk!!
renate
Jag har svårt att väljer en favoritros,jag älskar alla mina rosor.Mandarinrosor hör till mina favoriter,min signaturbild är en mandarinros.Stanwell Perpetual pga sin underbara doft,den blommar tills frosten tar den. En annan favorit är Tuscany Superb,blommar bara en gång

Stanwell Perpetual nr 2.

Tuscany Superb.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon