Var ute på stugan idag och upptäckte en massa hål i gräsmatta och rabatter iofs har det funnits lite av den varan tidigare också men nu var det mängder

Vad göra ---finns det något effektivt sätt att bli av med eländet som jag förmodar är sork - eller??????
Efterhängsenhet! Alla medel är tillåtna! Gift och sorkskrämmor går de inte på. Utan:
1: sprid begagnad kattsand i hålen eller minkskit. Sorkens naturliga fiender.
2: sprid vedaska, sorken tror då att det är skogsbrand.
3: Gräv ner flaskor i hålen, med halsen upp. Sorkar gillar inte oljud.
4: Stampa i marken. som nummer 4
5: Gräv sönder deras gångar.
6: Sätt vassa pinnar i deras gångar.
7: Plantera giftiga lökar som narcisser. Sorkar är kloka!
8: Plantera vitlök. Sorkar gillar inte lukten.
9: Vattenslang ner i gångarna, som är anluten till något avgasrör. Ex moped. GASDÖD!
Ja listan kan göras lång. Tänk bara på att sorken flyttar tillbaka efter ca 6 veckor om inget nytt händer, så beväpna dig med tålamod!

TACK för alla tips Maria. Känns ju nästan som jag skulle behöva ta tjänstledigt från jobbet för att bekämpa dem men som tur är jobbar jag ju bara 85%
Här ska utrotas
Trädgårdsmästarn
20-02-2008, 22:32
hej!
1 matsked calciumkarbid sen några deciliter vatten, täpp till med jord, smyg runt och gör detta på alla hål du ser. UPPREPA EFTER 1 VECKA.
ingrid fuxwall
20-02-2008, 23:18
Har själv fått råd som att ta en slang från bilen och stoppa i hålet - Er erfarenhet av detta??
Var köper man Calciumkarbid
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2008, 23:18)

Har själv fått råd som att ta en slang från bilen och stoppa i hålet - Er erfarenhet av detta??
Här ställde vi upp den dieseldrivna minidumpersen. Ner med slangen i hålen och väntade i fyra timmar. Fortfarande ingen återväxt av sork i de gångarna inte! Fast hur miljövänligt det är ...

ska vi nog inte tala om i denna tråden.
CITAT (Eva St @ 20-02-2008, 23:51)

Var köper man Calciumkarbid
Granngården har det i låsta skåp bakum disken, eftersom det är oerhört brandfarligt. Funkar sådär på sork.
Lägger in ännu en sorkfråga här.
Hade sork inne i växthuset förra året och det vill jag inte vara med om igen. Tror ni
det hjälper om man gräver ur planteringsbäddarna djupt och klär in om med något fin-
maskigt hönsnät eller liknande? Hur djupt bör man gräva? eller finns det något annat smidigare
sätt? Har ingen lust att kunna lyfta upp både paprika och gurkplantor i år helt rotlösa
Sorken gräver oftast på 20cm djup, men det händer att de går ner till 50cm. Vissa växter som jag vill skydda i trädgården, kantar jag med platonmatta 50cm djupt. Har funkat hitintills
Platonmatta?? får jag kolla upp. Men om jag ska skydda växterna inne i växthuset måste
jag ju gräva ner mattan runt hela växthuset annars lär dom små odjuren komma in ändå.
Vilka muskler jag kommer få

Tack för tipset Maria jag ska kolla upp mattan.
Kan man sätta någon slags fälla, typ musfälla, med nåt sorkgott i så man blir av med eländet?
Sorkar är smarta djur tyvärr. Sker något nytt, skickar de fram en lågtstående individ i kollonin, som får "testa" det nya. Dör den individen, går ingen annan sork på försöket. fällor är altså ganska meningslöst.
Det säkraste är saker som luktar eller låter illa. Sorkar ser dåligt, men hör och luktar bra.
Sicka rackare inte nog med att dom ställer till stor skada, dom
är smarta också
Testade med gammal sill förra året, men det hjälpte inte mycket.
Blir nog att kavla upp ärmarna och gräva.
Tack för hjälpen Maria!!
catlady
29-02-2008, 17:03
Skaffa en katt ... eller tre, som jag! De älskar växthus som håller värmen under natten, och så är problemet löst!
Marit vid Julita
30-03-2008, 22:34
Jag är nybliven ägare av en odlingslott där det finns mångahanda (o)trevliga

djur som t ex sorkar, förmodligen bamsiga vattesorkar då det är fuktig mark med vattefyllt dike.
Jag hade tänkt börja odla i pallkragar och tänkte då bottna med markduk för att förhoppningsvis hålla dessa tråkiga varelser borta åtminstone underifrån. Är det någon som vet om det är en bra idé? Eller är det kanske inte tillräckligt? kommer de kanske gnaga igenom duken?
Jag är van att jaga sorkar på mitt landställe och använder mig då av riktiga sorkfällor av typen kraftiga klor med kraftig fjäder som man betar på en platta som riggas upp mellan klorna. Jag brukar beta dem med t ex en mandel eftersom den håller sig fräsch ett längre tag än t ex potatis eller annat bete. Det viktiga är ju att få ner dem i gångarna och täcka över med en mörk hink eller liknande och täppa till så att inget ljus kommer fram för annrs vill de inte gå fram till fällan utan bara skyffla för hålet.
Vattensorken behöver inte leva nära vatten, den lever gärna i trädgårdar. Eftersom den inte är lika bunden till ett liv under jord som t ex mullvaden (som är insektsätare och inte alls är släkt med gnagare) så tror jag inte att det hjälper att ens sätta nät i botten av en pallkrage, om sorken i ställen kan komma in uppifrån.
CITAT (KURT @ 31-03-2008, 07:08)

Vattensorken behöver inte leva nära vatten, den lever gärna i trädgårdar. Eftersom den inte är lika bunden till ett liv under jord som t ex mullvaden (som är insektsätare och inte alls är släkt med gnagare) så tror jag inte att det hjälper att ens sätta nät i botten av en pallkrage, om sorken i ställen kan komma in uppifrån.
Hur ser man skillnad på sorkar och vuxna möss? Var hittar man info med bilder?
frebe893
15-04-2008, 08:57
CITAT (Marit vid Julita @ 30-03-2008, 23:34)

Jag är nybliven ägare av en odlingslott där det finns mångahanda (o)trevliga

djur som t ex sorkar, förmodligen bamsiga vattesorkar då det är fuktig mark med vattefyllt dike.
Jag hade tänkt börja odla i pallkragar och tänkte då bottna med markduk för att förhoppningsvis hålla dessa tråkiga varelser borta åtminstone underifrån. Är det någon som vet om det är en bra idé? Eller är det kanske inte tillräckligt? kommer de kanske gnaga igenom duken?
Vi har satt finmaskigt murarnät i botten på alla våra pallkragar och upphöjda bäddar. Det var väl 2-3 år sedan och sedan dess har det inte varit en enda sork i våra lådor

. Tidigare frossade vattensorken fritt i lådorna. Murarnär kan du köpa på t.ex. Granngården eller i din byggvaruhandel.
BIOSTOP sorkmedel är jättebra. Blandas med vatten o luktar pest!
Jag dränker oasis eller trasor och petar ner i hålen. Oftast bygger ju sork gångar i våningar, så känn efter med en pinne först var gångarna går, bara ta en blompinne & kör ner i jorden i hela rabatten, är det en gång där så åker pinnen neråt snabbt. Man känner skillnaden om det inte är hål.
Så gör jag iallafall 2 ggr/år, vår & höst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.