Full version: Odla smultron
skatingpia
Älskar smultron och har hört att man kan odla dem på sin balkong :-)
Lite tips på hur man lyckas?????
När ska man börja odla dem och hur sköter man om dem bäst så att det
blir en massa mumsiga smultron att äta? :-)
ewa zon 3
Det går bra att odla smultron i krukor el balkonglådor, finns tom särskilda så kallade smultronkrukor med flera planteringshål på samma kruka. För att ge rikligt med bär vill de stå soligt och inte ha allför näringsrik jord. Balkongjord med små lecakulor fungerar jättebra och då behöver du inte gödselvattna. I min stora smultronkruka har jag dessutom blandat i grus i jorden. Det brukar finnas småplantor att köpa nu till våren om du inte har någon bekant som du kan få lite smultronplant av. Det finns revande plantor, skickar ut långa stänglar med nya små plantor, och de som växer som tuvor. Till krukodling har jag valt en sort som växer som en tuva 'Rügen' heter den men om smaken ska få bestämma så väljer jag 'Snövit', med helt vita bär eller 'Rödluvan'. I år ska jag byta ut smultronplanten i en smultrokruka och då tänkta jag prova med just Snövit och se om det går bra med revande plantor i kruka.
Lycka till med smultronen på balkongen! smile.gif

/Ewa
Lady Hamilton
Månads smultron brukar vara mycket bra ex. "Rügen" De fröna finns att köpa överallt. Men för att hinna få bär samma år bör man så dem i Januari Dessa är är sådda ytligt 4/1-08 i småkrukor (det brukar bli ca 30 st / påse, fröna är mörker groende). Placerade mörkt och svalt fram till grodd Sedan placerade under lysrör De växer men inte så fort

[attachment=13714:PICT9290.JPG]
skatingpia
Tack för tipsen! thanks.gif
Ska skynda mig till affären så att det kanske
t.o.m. kan bli lite smultron redan i sommar..
makro
Har både smultron och smultgubbar växande i blomkrukor på min inglasad balkong.

Jag jorde så som bönder - blandade jorden med lite gammalt koskit och planterade en planta i varje kruka. Det har gått fint och jag fick massor med bär förra året.
Rihane
Köpte en planta med månadssmultron förra året. Planterade i en balkonglåda med planteringsjord för balkong blandat med lite perlit och vermuccelit(stavning?) samt en slags vätskehållande gelé. Blandningen var tänkt för andra växter i lådan smultronen hängde med på vinst och förlust. Men den har trivts fint, goda bär.
På sommaren stod den tillsammans med sommarblommor och till hösten tryckte jag ner lite ljung och sånt medan smultronen fick stå kvar.
Den har stått kvar i balkonglådan över vintern och överlevt, vilket jag inte räknat med...det är liksom lite blåsigt och eländigt just där på min balkong dunno.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon