Full version: Förslag önskas
Mise
Jag behöver hjälp med förlag på något att plantera på denna plats:

Har nu äntligen köpt en ordentlig sandlåda till barnen vilket gör att jag fått loss ett litet hörn vid vårt förråd.
Platsen som är drygt 1mX1m och angränsar till grannen med en liten ligusterhäck på norrsidan, på västersidan är vårt förråd. Det är soligt på platsen från ca 6.00 - 17.00, o ligger i lä.
Saker som måste tas hänsyn till är:
Sandlådan står väldigt nära, så något tåligt samt barnvänligt behövs.
Grannen har en kaprifol, klättrandes på vårt staket ut med ligusterhäcken, ca 2 m bort.

Har ingen aning vad jag ska göra med platsen. Rådjuren äter ju upp mina rosor o dessutom så är det ju inte direkt barnvänliga växter.
Jasminbuske - blir inte de väldigt stora (om man lyckas med dvs...wink.gif?
Bärbuskar- har inte de flesta sorter taggar...

Det vore kul med nåt lite extra eller något som är vackert hela vintern.

Förslag önskas!!!!!
rolleyes.gif rolleyes.gif
Magdalena
Hmmm. Vinbärsbuske. Doftschersmin är ju barnvänlig och doftar gott!
Marie zon3
Hej,

Som kantväxt skulle jag sätta månadssmultron, fin tidigt på våren och mycket barnvänlig. Amerikansk blåbär tycker jag är en fin buske, mycket vacker höstfärg, fast man behöver väl två för att få bra med bär. Bären smakar inte så mycket men min sån älskar dem. Jag tror inte att de färgar lika mycket som vanlig blåbär heller. Blåbären blir väl knappt en meter och är inte taggig. Schersminen blir väl minst 2 m åt alla håll.

Lycka till!
/Marie
ricke
Bärhäggmispel har jag hört skall vara tålig. Den har ätliga bär och ej taggar. Blommar på våren och får gul/röda blad på hösten. Rådjur skall ej gilla bärhäggmispel.

Ricke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon