moksa108
20-02-2008, 12:57
Jag håller på att förkultivera chilis under lysrör och det går bara fint. Men en planta (Hungarian Yellow wax hot) har tappat livslusten tror jag. Längst ut på bladen har den blivit torr och det ser inte alls bra ut. Kan det vara så att jag vattnat för mycket? Jag har garanterat inte vattnat för lite iallafall. Vad gör jag då isåfall (förutom att i fortsättningen unvika detta)? Tips och förslag mottages gärna. Tack på förhand!
Här är bilder:

Det vanligaste problemet för unga plantor är rothalsröta, man brukar kunna se att de har skador på rothalsen. Då stannar de helt i tillväxt och de kan få torra blad.
Åsa, mälardalen zon 2
20-02-2008, 16:26
Det ser ut som om det är hjärtbladen som trillar bort, men karaktärsbladen i mitten som börjar växa upp ser ju helt OK ut, så länge de ser helt OK ut så brukar plantan klara sig (hjärtbladen brukar torka och trilla bort då karaktärsbladen kommit men hos dig verkar de trilla bort liet i förtid).
moksa108
20-02-2008, 17:11
Åh, tack Åsa! Nu känner jag mig mycket lugnare
Österläge
26-02-2008, 16:28
Var försiktig med att vattna för mycket, chili mår bra av att torka upp mellan vattningarna! Annars blir det lätt röta eller "rost" i jorden... Fick jag förra året, o då hade jag ändå inte övervattnat tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.