Full version: Staketbeklädnad
Slick Rick
Hej!

Jag är helt ny här på forumet och även nybliven radhusägare i zon 2. Jag har stor entusiasm och mycket energi men dessvärre minimal kunskap och ingen erfarenhet...

Det första vi ska ta tag i är ett plank i syd-ostläge som står i vinkel till fasaden. Planket mäter 1,80x 4 m och är idag bevuxet av vildvin. Framför denna finns möjlighet till en rabatt.
Jag skulle gärna vilja ha en blommande grönska under så lång del av sommaren som möjligt. Både jag och min fru älskar kaprifol och skulle gärna ha en i hörnet. Sedan är idéen att ha klematis och en kätterros på resten av planket och låga blommor i rabatten.
Är detta genomförbart? Ska vi tänka om vad gällande vildvinet?

Jag vore enormt tacksam för synpunkter, tips och idéer!!

MVH

Eric
Anders Roslagen
Entusiasm är det viktigaste, erfarenheten kommer!
Det är lätt att få råd som inte riktigt stämmer, för kanske har man en annan typ av jord än vad någon annan med erfarenhet har, eller något annat som skiljer. Det bästa är ju att pröva.

Vildvin kan nog bli en tuff konkurrent till rosor, kaprifol brukar kunna hävda sig, speciellt äkta kaprifol är konkurrenskraftig hos mig. Men ni kanske ska skippa vildvinet och bara plantera sådant som ni hellre vill ha?
Slick Rick
Ja, jag tror det blir till att gräva upp vildvinet och plantera kaprifol, klematis och klätterrosor istället. Det tråkiga är bara att första säsongen blir en tillväxtperiod....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon