Full version: Skogens konung
Gunilla T
För drygt en vecka sedan när jag gick med hundarna i skogen stod vi plötsligt öga mot öga med fyra älgar. Två vuxna och två fjolårskalvar. Vi blev nog lika förvånade allihop.

Älgarna befann sig 15 - 20 m framför oss så vi stod och stirrade på varandra en stund. Då började jag gå emot dem och de fann för gott att försvinna in i skogen.

Idag, på nästan samma ställe hände det igen men nu en ensam kalv som snabbt försvann. Troligen en av dem jag såg förut.

Ni som kan dethär, är det inte alldels för tidigt för älgkorna att stöta bort kalvarna?

Kan det milda vädret vara orsak till att älgarna tror att nu är det vår?
Lars-Olof Arvids
Älgkalvar brukar inte bli bortstötta förrän i maj, strax innan kon ska föda på nytt. Är du säker på att inte mamman hade gömt sig någonstans i närheten?

Olle
Gunilla T
Njaa...säker kan jag inte vara men vi traskade runt där en stund och jag försökte hålla utkik efter resten av familjen men såg inget.

Jag har stött på älgar ganska många gånger när jag är ute med hundarna och min erfarenhet är att de håller sig tätt intill varandra...följer John liksom..om en går så går alla i samma riktning.
Lars-Olof Arvids
Visst håller de sig ofta tätt intill varandra, men inte alltid. Trots sin storlek är de också mycket bra på att gömma sig och smälta in i sin miljö, så jag tror nog att de håller ihop i alla fall. En nyfiken kalv kanske inte hade samma vett på att hålla sig undan människor och hundar som övriga familjen?

Olle
Gunilla T
Hoppas du har rätt - utan snö har ju älgarna en bra skyddsfärg. Tyckte bara synd om den lille kraken...

Dessutom så finns det mat här - tallplantorna som min man planterade för ett antal år sedan börjar bli så stora så Hälge behöver inte böja på nacken för att kapa toppen. Han tycker väl inte det är så jättekul med tallbuskar i stället för ståtliga furor..

Skojar bara...vi brukar skratta åt det...
Tosan
Kalvarna börjar ju bli ganska stora nu och gör lite vidare svängar från mamma, de är ju nyfikna framför allt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon