mina tre acnistus som jag sådde förra året övervinter just nu på balkongen, det blev tre stycken pinnar med en liten ruska på toppen just nu men det bekymrar mig inte så mycket då det verkar som att de fäller sina blad.
Men vad gör jag nu
1. Låter de vara
2. klipper litet försiktigt
3. Radikalskär långt ner
Vad med ögon på stammen och hur mycket kan jag ta ner dom.
vill ju helst få en busktyp av dom
När skall jag ta ner i så fall?
Maggan H
20-02-2008, 17:02
Jag klippte min så att alla långa ranliga grenar togs in ordentligt, inte så mycket på höjden dock, utan alla sidogrenar. Hoppas du haft frostfritt på balkongen? Om du tänker ha den kvar där så hade jag klippt nu, och så fort den börjat visa lite grönt, plantera om den, gärna i påskossa. Man kan också klippa den mer som ett stamträd.
Ja. balkongen är tempererad.
I princip så är det bara en pinne rätt upp och ner.
Skall höja värmen litet snart (nu runt 10) och man kanske skulle ta en av dom och skära ner ordentligt när de börjar grönska, och som du säger plantera om dom då
Anita S
20-02-2008, 18:53
Låt dom vara. Vänta tills du ser att det kommer nya skott. Mina äldsta plantor är frösådda (1997) 1998? 10 år! Mina är uppstammade till lämplig höjd, därefter har jag klippt av toppskottet och byggt upp en krona. Förvänta dig inga blommor iår, särskilt inte om du klipper. Dom trivs med att planteras i en rabatt under sommaren! Vilken blommning! I kruka krävs bra jord och näring. Det är inga problem att gräva upp dom ur landet efter sommaren, till lämplig krukstorlek, för vinterförvaring. På test har jag övervintrat två i kallväxthus i år. (-7, -10) En har jag tagit in nu och den är grön under barken (inte i topparna,men längre ner). Så det är en tålig sak. Och så vacker i blomning. I sydligare delar av Tyskland odlas den utomhus året om.
Låt toppskottet vara, låt det växa till lämplig höjd innan du klipper det. Den form du ger "trädet" kommer det att ha många år...
Anita S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.