Full version: Planteringslådor
Felicia
Jag tycker mig ha sett planteringslådor av lite större modell med plastlock men har nu letat som en tok utan att hitta något.
Det som finns är "minigro" (ljusgröna med plastlock) 60x22 men dom är ju så himla små så man behöver ju så många..
Vad använder ni andra? Jag vill gärna ha med plastlock så att dom inte torkar ut så lätt och så växer dom ju bättre med locket på också.
Gåsis
Jag har helt slutat med lock. Lägger plast på innan dom grott, vanlig byggplast och sen har jag inget över när det väl grott. Dom lite större lådorna med lock har jag nog köpt på coop en gång i världen och på vår lokala plantskola. Willab kanske?

/Åsa
Tosan
Jag köpte på granngården ifjol. Tror det är Vefi som gör dem, blå botten, med lite lutning och kanaler. Överdelen har "sadeltak" och ventilationsluckor. Och så är de lite högre än de där vanliga ljusgröna man brukar köpa. Det enda man får tänka på är att det vill samlas vatten runt kanterna, så jag brukar flytta runt krukorna varje dag.
Tosan
Weibulls var det...

Så här ser det ut

[attachment=13719:IboxImage.jpg]
*Ulrica*
CITAT (Felicia @ 20-02-2008, 18:29) *
Vad använder ni andra? Jag vill gärna ha med plastlock så att dom inte torkar ut så lätt och så växer dom ju bättre med locket på också.
Jag använder lågbudgetvarianten (gratis), jag har fått typ 100 tomma smågodislådor med lock i godis/videoaffären. Perfekt att fylla till hälften med jord och man kan ju även använda locket. Lite på sniskan så blir det ventilation. Jag borrar några hål i botten på lådan så att vatten kan komma in/ut. En låda till varje sorts frö - helt lagom! De som jag ställde ut i kylan i januari knöt jag en soppåse om.

[attachment=13720:sadd3.jpg]

[attachment=13721:sadd4.jpg]
Gåsis
Den varianten använder jag med när jag får tag i lådor, jättebra!

/Åsa
Felicia
CITAT (Tosan @ 20-02-2008, 19:49) *
Weibulls var det...

Så här ser det ut

[attachment=13719:IboxImage.jpg]

Ja, en sån har jag också plus dom där minigro men min är nog mindre.
Det blir liksom så många lådor då dom är små och nu när jag fixat till en lagerhylla att ha mina odlingar på så skulle det då vara att utnyttja utrymmet bättre ifall lådorna var större.
Det kan ju gå med plast på också men jag brukar ha locket på bra länge för de gånger jag tagit bort det för tidigt så har dom små plantorna många gånger vissnat, än fast dom inte torkat ut crying.gif
Tosan
Jag har dessutom två stora kattlådor, såna där med löstagbar kant, De är lite större än sålådorna och det går bra att sätta plastfolie på kanten så har man ett lock. Kanske det kunde va nåt för dig?
ingrid fuxwall
Nu börjar allt växa mig över huvudet. Alla köpta sålådor är upptagna, champinjonlådorna likaså. Bottnarna till fågelburarna och lite till men när jag sökte runt idag hittade jag några hundsängar i hårdplast och så en bagagematta till en gammal 745 - det blir perfekt! Men jag måste jaga reda på mer bevattningsmatta och lysrör
Felicia
CITAT (Tosan @ 20-02-2008, 21:50) *
Jag har dessutom två stora kattlådor, såna där med löstagbar kant, De är lite större än sålådorna och det går bra att sätta plastfolie på kanten så har man ett lock. Kanske det kunde va nåt för dig?

Ja, det kanske vore nåt jag kan testa!

CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2008, 22:25) *
Nu börjar allt växa mig över huvudet. Alla köpta sålådor är upptagna, champinjonlådorna likaså. Bottnarna till fågelburarna och lite till men när jag sökte runt idag hittade jag några hundsängar i hårdplast och så en bagagematta till en gammal 745 - det blir perfekt! Men jag måste jaga reda på mer bevattningsmatta och lysrör

Ja, jag har nog lite för dålig fantasi, ser jag ju.. Det blev många fina, smarta tips på mitt inlägg.
Tack allihopa för tipsen thanks.gif
Tosan
Såg att Jula hade lådor som var 1300x500... Det fanns plasttak till dem åxå, men det var rätt högt.
Felicia
CITAT (Tosan @ 21-02-2008, 09:57) *
Såg att Jula hade lådor som var 1300x500... Det fanns plasttak till dem åxå, men det var rätt högt.

Låter ju perfekt. Det ska jag kolla, tack!
*Ulrica*
CITAT (Tosan @ 21-02-2008, 09:57) *
Hittar inte detta på deras hemsida. Är det till för plantering eller är det gjort för något annat?
Tosan
De var tänkta till plantering, fanns i katalogen som vi fick för ett par dar sen... Ska se om jag hittar...

Sök på sålåda, då får du en träff som heter sålåda till drivbänk.
Locket heter överdel till sålåda.
*Ulrica*
Japp, hittade det igårkväll strax efter förra inlägget. Hade gjort ett inlägg med länkar och allt när... poff... det blev svart... ranting.gif
Viburnum
har du ingen odlare i närheten? Fråga i så fall efter såbrätten. De e stora o bra. o ej dyra, som de andra varor som visas i denna tråden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon