Full version: Sparris
Tosan
Jag är så sugen på att odla sparris, men går det i Västebotten?
Hittar inga frön heller, så om nån har några över så kan jag gärna köpa eller byta smile.gif
Eva St
Har ingen aning om hur högt upp i landet det går att odla sparris men jag köpte stora fina plantor från Österlen Sparris förra våren och de kom jättefint -- väntar nu med spänning på att få se dem komma upp och ge en liten smakbit så här andra säsongen
men bara en liten smakbit än. Odlar i zon 2
Tosan
Ja, det tar väl några år innan man får plocka ordentligt?
Men det skulle va underbart kul med egenodlat
KURT
Officiellt tror jag att de klarar zon V, men med mycket väldränerad mark och skydd på intern kan de säkert minst en zon högre.
Eva i Västerås
Väldränerat och med "täcke" av växtdelar och snö överst borde det gå bra. Det är ju bättre skydd än vår barfrostmark i mälardalen. Jag täcker med bara växtrester.
Nog skulle jag prova, i alla fall.
Tosan
Tack för era svar! Då ska jag definitivt testa smile.gif
MariaS
Impecta har frön. De garanterar upp till zon6! Om du dessutom odlar dem i välgödslad sandjord och upphöjd bädd, är jag övertygad om att de klarar högre zoner också.
Tosan
Ja, de kommer att få bo i pallkragar rätt skyddat till. Om jag sätter dem mitt i å så bäddar åt dem på vintern borde det ju gå bra. Det skadar ju inte att prova iaf smile.gif
kicki.p
Sparris odlas i Umeå i alla fall. Min systers granntomt hade en lång rad sparris, som grävdes bort vid ägarbyte. Jag har många plantor jag kommer att ta bort i vår, de blir lätt ett ogräs om man inte håller efter frukterna på hösten. Rötterna är sega och tåliga i frakt och hantering, det är skotten som är sköra.
Mvh/kicki.p
Melker Bäckman
I Leksand odlar mina föräldrar helt fritt utan att behöva täcka el dyl. på vintern...
Tosan
Ja Umeå har ju rätt mycket varmare klimat än oss, Leksand är väl något bättre än oss iaf (har bara varit där sommartid iofs)
Men det borde gå om jag daltar lite smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon