|
Full version: Äntligen klart
Gossen Ruda
20-02-2008, 22:14
I drygt 3 veckor har jag jobbat med fjärilssamlingen, ordnat den snyggt, artbestämt tveksamheter, könsbestämt det mesta och sen skrivit in allt i ett register. Det var på tiden för jag slutade samla regelbundet runt 1980. Starten var nån gång i början på 60-talet men brorsan började 1960 och än sitter några av hans djur i samlingen. Nu skall en mera expert kolla så det stämmer och sen skall uppgifterna in i Artportalen. Fast det kommer att ta ett tag.
Samlingen omfattar 1820 djur fördelade på 494 arter. Inte så dåligt resultat med tanke på att jag inte var så gammal då jag höll på och det finns runt 1000 arter storfjärilar i Sverige. Småfjärilarna var jag aldrig intresserad av. För den som vill se samlingen har jag fotat av lådorna och photoshoppat ihop resultatet. Det börjar med dagfjärilarna, sen kommer svärmare, spinnare, nattflyn och mätare. En del ser lite luggslitna ut för jag har tyvärr haft besök av skadedjur ett par gånger. Nu har jag dock täta lådor. Dom är ca 40 cm i fyrkant om nån undrar. Tyvärr är det svårt att fota av dom för kameran klarar inte omfånget mellan den ljusa frigoliten i botten och dom ofta mörka djuren men det är ju inte frågan om någon vetenskaplig dokumentation.
[attachment=13753:låda01_04.jpg]
[attachment=13754:låda05_08.jpg]
[attachment=13755:låda09_12.jpg]
[attachment=13756:låda13_16.jpg]
[attachment=13757:låda17_20.jpg]
[attachment=13758:låda20_24.jpg]
Fågelvägen
20-02-2008, 22:20
Oj vilket jättejobb! Undra på att du lät påläst när vi grubblade över insekter! Vad ska du nu ta dig till när samlingen är klar?
Gossen Ruda
20-02-2008, 22:33
Inga problem med fritiden, nu samlar jag steklar i stället.  Fast det har blivit en och annan fjäril också och nu har jag börjat fundera på att försöka fylla en del hål i fjärilssamlingen också.
Hos mig kan du få samla sniglar Nä, allvarligt, snygga samlingar! Wow vilket jobb.
WOW! Bravo!!! Snyggt jobbat Ruda!! Skrev nyss ett långt inlägg som försvann, orkar inte skriva om det. Känner igen dina kål-, rov-, rapsfjärilar. Har ju ett ypperligt foto, med mycket bra förklarande text, som du skrev den 5 maj 2004. Utskriften finns i min insektspärm. Liksom en toppenbild över Sveriges bastardsvärmare som du också bidragit med (20 juli 2005). Du har varit ovärderlig vad gäller mina egna fjärils- och insektskunskaper!! Duktig, kunnig, snäll, och pedagogisk (och humoristisk) Tack, en gång för alla. Nu vill jag se bra foton, med text, på hela din fjärilssamling.  (du har väl en hemsida?)
Gossen Ruda
21-02-2008, 13:47
Det kan tyckas lite motsägelsefullt att både tycka om insekter och samtidigt avliva dom för att ha dom i en samling men det är tvunget. Om man bara gillar att studera och beundra går det bra utan insamling men vill man mer gå på djupet för att veta exakt vilka arter det är frågan om går den vetskapen alltid via en samling. Många dagfjärilar går visserligen att visuellt artbestämma men andra kräver förstoringsglas. Nattfjärilar går oftast inte alls att bestämma utan att ha ett uppnålat exemplar. Dessutom måste man locka till sig dom med ljus eller lockbeten eller sätta upp andra fällor.
Går man över till steklar så är det lupp eller mikroskop som gäller vid artbestämning, det är bara ett fåtal som går att bestämma visuellt. Sen har man problemet att insekterna själva inte vill bli undersökta utan försöker sticka. Både iväg och undersökaren.
Rudan själv är mycket snäll och hjälpsam men vill själv välja vad han skall tycka i olika frågor och avskyr när någon annan skall försöka bestämma.
Snöflinga
24-02-2008, 21:03
Jag är imponerad, vilket tålamodskrävande pilljobb
Eva-Helene
28-02-2008, 10:54
Verkligen bra gjort! Du råkar inte vara med i Photobucket? Där kan man se bilderna i lite större format och det vore intressant! Är såå nyfiken på texterna, nämligen!
Gossen Ruda
29-02-2008, 08:04
Problemet i sammanhanget är att etiketterna knappt syns pga att det skiljer så mycket i ljushet. Går kanske att fixa på något sätt. Skall fundera på saken.
Åhå, kanske du har ork/tid att berätta vad jag fotat, lite kort. Inget måste, förståss. a)  b)  c)  d)  e)  f)  g)  h)
Hade ett par till i)  j)  k)  l)  Jag sa aldrig att det var en fin samling du har! Kan du rekommendera någon bra och ganska enkel bok/fauna om insekter/fjärilar. Glada hälsningar
Gossen Ruda
07-03-2008, 17:22
Fina bilder. Tar dom lättaste först, återkommer med mer sen inklusive gällande namn.
a. Aurorafjäril
b. Någon blåvingehane, måste se undersidan för att ta arten
c. pilbågmätare
d. ?
e. Brunfläckig pärlemorfjäril
f. Sotmätare
g. ?
h. ?
i. Någon fältmätare troligen
j. Förmodligen Grönfläckig kålfjäril men eftersom jag inte har den i samlingen är jag tveksam
k. Svavelgul höfjäril
l. Någon blåvingehona, samma som för "b".
Snyggt! Roligt. J och K ser ut att vara samma fjäril. Då är antagligen båda svavelgul höfjäril.
Gossen Ruda
07-03-2008, 19:10
Då har jag kollat lite bättre. Gammalt svenskt namn inom parantes. Vill du ha det vetenskapliga namnen så kan jag plocka fram det också. Beträffande böcker så är jag dålig på sådant, har inte köpt någon insektsbok på 20 år. Amaira vet kanske bättre?
a. Aurorafjäril, hona
b. Någon blåvingehane, måste se undersidan för att ta arten
c. Pilbågmätare
d. Svårt, någon fältmätare tror jag men för att vara säker bör man se bakvingarna också och även se storleken.
e. Brunfläckig pärlemorfjäril
f. Sotmätare
g. Svår men eftersom den ser ganska liten ut tror jag på en lundmätare, antingen Blåbärslundmätare eller Vitgrön lundmätare. Båda är visserligen grönaktiga men färgen bleknar snabbt.
h. Utomordentligt svårt att försöka sig på bestämma pärlemorfjärilar bara på översidan men måste jag välja någon så blir det Myrpärlemorfjäril (Allmän gulfläckig pärlemorfjäril)
i. Vinklad fältmätare.
j. Svavelgul höfjäril troligen
k. Svavelgul höfjäril
l. Någon blåvingehona, samma som för "b".
Tackar och bugar - vilken kusnkap. Att fota fjärilar kräver lite tur eller ett oändligt tålamod - jag hade tur  Är ni lika bra på andra insekter? När jag jobbar ute och inte hittar de hällar jag skulle hitta *vissel* så brukar jag fota det jag ser ibland djur ibland blommor. Har en del insekter som inte är fjärilar just nu i alla fall...
Gossen Ruda
07-03-2008, 22:13
Det är bara att testa, vi är ett par här som vet en hel del. Fast i morgon är jag nog borta större delen av dagen.
Okey, här är några: 1)  2)  3)  4)  5)  6)  7)
Piccante
07-03-2008, 23:51
Så härliga bilder!!!!! sländor och fjärilslarver är inte riktigt min sak men skinnbaggar & skalbaggar har jag lite kläm på.
2) riddarskinnbagge 5) någon blombock, (Leptura melanura ) tror jag den heter. 8) olivgrön guldbagge 9) humlebagge 13 någon långhorning som jag har glömt namnet på nu, får återkomma om den.
ängsvädd
08-03-2008, 09:31
Låtta, vilka underbara bilder  TACK!
Gossen Ruda
08-03-2008, 20:41
Mina bestämningar så här långt, får se om jag återkommer om fjärilslarverna och trollsländorna
1. Någon trollslända
2. Riddarskinnbagge
3. Också någon trollslända
4. Mätarlarv, omöjligt att ta arten.
5. Randig skulderbock
6. Är lite osäker, möjligen Tallbock. (det blir bättre om du redigerar bildlänken och tar bort den extra http)
7. Fjärilslarv, fundering pågår.
8. Någon Guldbagge, möjligen då Olivgrön.
9. Hulmebagge
10. Korsspindel
11. Växtstellarver, art okänd.
12. Troligen en spinnarlarv, funderar även här
13. Grön blombock på en guldbagge.
CITAT (L8 B. @ 07-03-2008, 22:06)  Tackar och bugar - vilken kusnkap. Att fota fjärilar kräver lite tur eller ett oändligt tålamod - jag hade tur  Är ni lika bra på andra insekter? När jag jobbar ute och inte hittar de hällar jag skulle hitta *vissel* så brukar jag fota det jag ser ibland djur ibland blommor. Har en del insekter som inte är fjärilar just nu i alla fall... Undrar var du har hållit hus dom senaste åren...?  Om du bara visste vilka spännande trådar och fina bilder med tillhörande diskussioner du missat om du inte upptäckt småkrypskunskapen förrän nu! Jättefina bilder!
Borta - helt rätt! Har inte varit så aktiv på detta forum, eftersom jag varit mest uti i naturen och inte odlat så mycket... Men nu finns det juh en sådan fin undergrupp "natur". Jo, jag kan tänka mig att ni haft det gott - härligt! Ska kolla i äldre trådar när jag tar mig tid till det.
Angående småkrypen, är det nog en vilja att ta bort min rädsla och endel (äckel) inför dem. Tycker att de ser rätt läbbiga ut ibland - men har börjat bli mer facinerad än äcklad - det känns rätt att satsa på nyfikenhet.
Gossen Ruda
09-03-2008, 10:31
Se upp, här kommer den kastade handduken. Jag får nog ge upp beträffande fjärilslarverna, jag hittar ingen av dom bland mina bilder, böcker eller beskrivningar. Det finns en hel del svårigheter med att bestämma fjärilslarver, dels så kan dom variera en hel del och dels så är oftast bara slutstadiet beskrivet och avbildat. Ungdjuren kan se helt annorlunda ut.
12:an gör mig konfunderad eftersom utseendet är ganska typiskt men troligen är det som sagt en ungdomsform. Hittar fö ingen som äter blåklockor. Det närmast jag kommer en nån spinnare, kanske från familjen Lymantriidae eller mycket tveksamt ett aftonfly.
7 är mera säkert ett aftonfly men inget skall se ut just så här.
Vilka helt fantastiska bilder!  Helt underbara!! I övrigt kan jag inte något mera än de svar du redan fått (snarare mindre  ).
Chamomille
09-03-2008, 11:05
Jag måste säga att jag är imponerad av fjärilssamlingen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|