Full version: pelargonier blommar
katah
Mina pelargonier övervintrar i frosfritt växthus och blommar fortfarande för fullt.

Jag tror att de skull må bra av jag skulle klippa dom lite extra hård ( jag vill att de skulle grena lite mer )

När ska jag beskära dom när de inte slutar blomma utan bara växer och gör nya knopp?

Skulle de må bra att få vila några veckor i mörker ?
lilla mamma
Nej, inte i mörker med dem. Växer de och blommar så måste de ju ha livskraft kvar.
Plantera om i ny jord och skär ned kraftigt strax över en led så att du har iaf några bladpar kvar.
Du kan inte göra fel med pelargoner, de överlever allt utom övervatnning.
katah
Övervattning är det aldrig tal om när det gäller mig wink.gif

De verkar klara vad som hälst, på flera ställer har jag läst att de vill övervintra vid +10 grader, men mina har fått utstå för allt från +1-2 grader för det mesta kring 5 grader och de bara blommar för glada livet.

Jap , då ska jag alltså även kippa bort de blommor som blommar nu , eller confused.gif
Lemonne

Mina vill inte heller vila, så jag tvingar dem, dvs, jag låter ingen blomma för tillfället. Jag har precis börjat ge dem näring varannan vecka för att låta dem ladda upp. Det håller på att bli väldigt varmt här i zon 1, så jag räknar med att nypa bort blomknopparna i alla fall i någon månad till. Sen när jag vill att de ska blomma blir det näring en gång i veckan och sedan låter jag dem vara!

Dina pelargoner kommer med andra ord förmodligen inte sluta blomma självmant, så det är bara att klippa nu, jag tycker det är en bra tid för nu hinner de ta igen sig till sommaren.
aldo
Å, så får du fina blommor i din vas blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon