Full version: Bakmaskin
Floppy
Jag har precis införskaffat en bakmaskin...eftersom jag har så litet kök så passar en bakmaskin alldeles utmärkt...
Jag efterlyser nyttiga brödrecept....gärna med dinkelmjöl...med russin, soltorkade tomater mm...hoppas att det är någon som har nått bra recept att dela med er av...
ingrid fuxwall
Som jag förstått kan man enkelt baka eget bröd bara man tar hänsyn till förhållanden jäst, vatten och något mer - hoppas du får bättre tips
Rosengeranium
Det här är brödet som vi gör som standard. Blir fluffigt och fint - det är nästan så att man tvivlar på att det finns fibrer i det smile.gif

Havrebröd 1kg
(Ingredienserna skrivna i den ordning de ska ner i bunken)

4dl vatten
1tsk salt
2msk matolja
3dl havregryn
7dl vetemjöl (använd dinkelmjöl om du vill 'nytta' till det extra)
1tsk torrjäst

Gräddas som grovt bröd (meny 3 på vår maskin av märke Severin) och ges mörk skorpa (också ett menyval).
Floppy
Oj...jag missade att du skrivit ner ett recept Rosengeranium...tänkte nämligen putta upp tråden lite för att se om det finns nån mera som kan ha ett recept...

Hur gör jag om jag vill göra ett mindre bröd...är det bara att ta hälften om jag vill ha ett bröd på ½ kg...och om jag byter ut vetemjölet mot dinkelmjöl tar jag samma mängd då också?...

Är det någon som har ett hum om hur länge ett hembakat bröd håller?

Många frågor blev det...
Laban
Vi brukar köpa färdiga mjölblandningar. Favoriten till bakmaskinen är Pauluns GI-bröd. Bara att använda torrjäst istället för vanlig jäst. De flesta färdiga mjölblandningar funkar i bakmaskinen.
Floppy
Ja jag vart lite nyfiken på deras bröd-mix tidigare...och jag skrev och fråga dem om det gick att använda i bakmaskin men det visste de inte...de hade inte provat...men maskinerna är ju rustade för 500/750/1000 g bröd så hur mycket är det i den brödmixen?...tänkte på så att man ställer in maskinen på rätt mängd...och det kanske finns någon som redan provat brödet i bakmaskin...
Floppy
Vill bara tala om att jag nu har provat att baka Pauluns 'Det perfekta brödet'-mixen i min bakmaskin...(Kenwood BM250) och den kan baka 3 olika storlekar på bröd 500/750/1000 g jag tog hälften av både mixern och torrjästen som låg i förpackningen...jag tog även hälften av vattnet och tillade 2 msk vatten extra...eftersom bröder ska vara lite kletigare än när man bakar för hand...det ligger en extra påse med diverse frön separat i förpackningen och de ska man egentligen strö på brödet innan man gräddar det...men i bakmaskins programmet så går det inte att häva på innan gräddningen... tänkte prova att hälla i lite mera vatten och sen hälla i fröpåsen tillsammans med mjölmixen...får se hur det går...men det får bli nästa gång som jag bakar...mixen räcker till två bröd...

Jag glömde ju skriva vikten och vilket program jag använde... blush.gif
Jag körde på 500 g storleken och program 1 som är grundprogrammet för grunddegarna...

Brödet vart jättegott till och med min särbo gillade det och han gillar inte en massa 'fågelfrön' i brödet...men det här var klart godkänt...
Ezereht
Jag har också testat fram egna recept med bakmaskinen men inte riktigt fått till de grova bröden. Känns som dom behöver mycket mer vatten än vita bröd? Dom blir i alla fall för kompakta *snyft. Har prövat baka med "falsk surdeg" också, det blir gott. (alltså att man tar mindre mängd av jästen och gör en starter 3 dar innan man ska baka, som får stå och syra).

Nu har vi bakat havrebrödet, och det var supergott!! *mmmmmmm*
Lisapo
Någon som har en Luxor bakmaskin som heter Hembageri? Köpt på auktion utan bruksanvisning. Begriper inte hur man ska använda den. Gärna några recept om ni har till den. Vet inte riktigt hur man mäter volymen på behållaren. Har sökt på internet och inte hittat nån som har en bruksanvisning. Ringt till återförsäljare men de har inte kunnat hjälpa till för fem öre. Tacksam för hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon