EllaLouise
20-02-2008, 23:48
Hej allihop. Första inlägget på ett väldigt inspirerande forum.
Är det någon som här har erfarenhet av att ha lönn i kruka på balkong?
Är nybörjare på odling men har precis beställt in en Japansk lönn (sango kaku, 50 cm) på från den lokala handelsträdgården, men nu har jag fått kalla fötter. Är livrädd för att den ska dö och vet egentligen inte hur jag ska ta hand om den.
Den kommer in om 2 veckor, kan jag plantera om den i kruka direkt?
Behöver alla råd jag kan få.
Stefan P
21-02-2008, 15:18
Hej!
Jo, jag har haft två sorters japanska lönnar i kruka sedan två års (japansk blodlönn och flikbladig solfjäderslönn). Båda är ca en meter höga. De står i krukor på ca 50 liter och jag har haft dem i oupplyst, frostfritt kallförråd dec-mars. Det har fungerat hyfsat hittills, men jag märkte förra våren att lövsprickningen satte fart alldeles för tidigt, redan i mars. Jag blev tvungen att ta ut träden från förrådet för att bromsa det hela, men det gick inte att undvika att löven brändes av frost. Tyvärr fungerar det ju inte att ha träd i kruka inomhus en normalkall vinter, så vinterförvaringen och övergången från inne till ute på våren är nog den stora utmaningen.
/Stefan
Stefan P
21-02-2008, 15:35
Ursäkta, jag menade förstås "Tyvärr fungerar det ju inte att ha träd i kruka UTOMHUS en normalkall vinter"
EllaLouise
22-02-2008, 00:08
Tack Stefan.
Tänker nu att jag ska ställa lönnen i källarförådet där det är typ 18 - 20C tills tempraturen höjts lite, kanske slutet på april.
Kan man "härda" träd som man gör med sticklingar? Alltså ställa ut plantan några timmar varje dag i milt väder och sedan ta in den igen?
Stefan P
22-02-2008, 10:18
Så länge det är så här milt väder mår lönnen bättre av att stå utomhus än inne. Om du ställer trädet i 18-20 graders temperatur och torr inomhusluft tror jag att det kan ta stryk. Vintern ska ju vara en viloperiod inför lövsprickningen. Men om utetemperaturen går ner under 0 en längre period och krukan inte skyddas av frigolit eller annat, då finns risk för köldskador på rötterna. Men med årets vinterväder ser faran för långvarig kyla ut att vara över.
/Stefan
MariaÖrebro
22-02-2008, 15:45
Jag sprang på en annons på Internet om att det finns en kruka som heter Lindesbergskrukan som man tydligen ska kunna ha träd och växter i ute året om! Den ska visst ha någon sorts isolering som gör att växten inte fryser. Den kostar därefter, men om man har väldigt svårt att klara vinterförvaringen på ett bra sätt kanske det kan vara en bra investering. Japanska lönnar är ju nte heller gratis. Jag och min far köpte en gemensamt till min mor i födelsedagspresent på Blomsterlandet för några år sedan, och den gock på 1500 spänn! Hutlöst, men vacker är den! Den var nästan en meter hög.
Hej
Man kan göra rotningshormon . om man hämtar skott från sälg, man ska dela den till små bitar och sätta de i vatten några dagar sen ska man lägga skott som de tog från lönn några minuter sen du kan plantera skott, som min kompis berättade.
Obs : skott länge max 15 cm och de har bara högre 4 blad om du kan ge dom lite värme under , och plantera de i kruka med så jord.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.