Full version: Gummiplanta
februaribarn
Någon som kan lista ut vad som kan vara fel på min gummiplanta? Fick den som stickling för ett par år sen och den har växt bra, men har nu i vinter tappat alla blad. Dom blad som nu kommer igen är väldigt ljusa, nästintill vita, varför? confused.gif
Någon som har skötselråd i allmänhet att dela med sig av när det gäller gummiplantor?
Eva i Skåne
För lite ljus, brist på näring/ uttjänt jord?
Jag vet inte riktigt, men en två år gammal gummiplanta hade jag valt att ta topparna och plantera till nya plantor och kassera den gamla som inte låter som den är så vacker nu när den tappat en massa blad. Om du skär ner den radikalt så kanske det bryter nya skott nertill. Försöka duger yes.gif

Jag tycker inte gummiplantor behöver nån särskild omvårdnad, bara en skvätt vatten då och då.

Lycka till!
Fru J
Låter som om den har stått för mörkt? Beskär den ganska kraftigt, (torka snittytorna med en fuktad varm svamp så slutar den blöda) och ställ den ljust. Jag har haft min i många år och till och med försökt ta död på den utan att lyckas coolgleam.gif Nu får den väl leva då.. Jag har aldrig varit med om vita blad, men det tyder ju på ljusbrist... Den kommer att skjuta nya skott på stammen efter beskärningen.
februaribarn
Tack för era svar smile.gif. Jag vet inte om ljusbrist kan vara problemet då den hela tiden har stått i mitt soligaste fönster? Iofs, med bara 20 soltimmar i hela december så... omplanterad blev den förra våren om jag minns rätt, och näring får den lite då och då. Men kanske ska jag ta några sticklingar och hoppas på att dom trivs bättre istället. Samtidigt känns det dumt nu när den äntligen börjar få blad igen, trots att dom är vita ohmy.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att gummiplanta behöver halvskugga och lite vatten med väldränerad jord, jag har min kompis som har mycket fint gummiplanta i salong bredvid södra fönster och han har bra rörljus och hans gardiner halv öppet hela dag., och jag vit att han ge aldrig dem näring men de klara mycket fint. Min kompis bor i Stockholm.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon