Full version: Gummiplanta
februaribarn
Ngon som kan lista ut vad som kan vara fel p min gummiplanta? Fick den som stickling fr ett par r sen och den har vxt bra, men har nu i vinter tappat alla blad. Dom blad som nu kommer igen r vldigt ljusa, nstintill vita, varfr? confused.gif
Ngon som har sktselrd i allmnhet att dela med sig av nr det gller gummiplantor?
Eva i Skne
Fr lite ljus, brist p nring/ uttjnt jord?
Jag vet inte riktigt, men en tv r gammal gummiplanta hade jag valt att ta topparna och plantera till nya plantor och kassera den gamla som inte lter som den r s vacker nu nr den tappat en massa blad. Om du skr ner den radikalt s kanske det bryter nya skott nertill. Frska duger yes.gif

Jag tycker inte gummiplantor behver nn srskild omvrdnad, bara en skvtt vatten d och d.

Lycka till!
Fru J
Lter som om den har sttt fr mrkt? Beskr den ganska kraftigt, (torka snittytorna med en fuktad varm svamp s slutar den blda) och stll den ljust. Jag har haft min i mnga r och till och med frskt ta dd p den utan att lyckas coolgleam.gif Nu fr den vl leva d.. Jag har aldrig varit med om vita blad, men det tyder ju p ljusbrist... Den kommer att skjuta nya skott p stammen efter beskrningen.
februaribarn
Tack fr era svar smile.gif. Jag vet inte om ljusbrist kan vara problemet d den hela tiden har sttt i mitt soligaste fnster? Iofs, med bara 20 soltimmar i hela december s... omplanterad blev den frra vren om jag minns rtt, och nring fr den lite d och d. Men kanske ska jag ta ngra sticklingar och hoppas p att dom trivs bttre istllet. Samtidigt knns det dumt nu nr den ntligen brjar f blad igen, trots att dom r vita ohmy.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att gummiplanta behver halvskugga och lite vatten med vldrnerad jord, jag har min kompis som har mycket fint gummiplanta i salong bredvid sdra fnster och han har bra rrljus och hans gardiner halv ppet hela dag., och jag vit att han ge aldrig dem nring men de klara mycket fint. Min kompis bor i Stockholm.
Lycka till, H: Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon