Full version: omskolnings frågor
laluna
Börjar nog bli dax att skola om en del här hemma nu men känner mig lite tveksam. Har i bakhuvudet att man skall skola om när dom har fått ca 4 blad. Har nu en massa petunior av olika sorter som har fått 4-5 blad men jag tycker fortfarande att dom är så små! Kan man vänta tills dom växer till sig lite eller kommer dom bli jätte ledsna då?

Sen har jag njurvinda som jag sått i briketter. Det är 2-3 plantor per brikett och det stod att dom skulle samplanteras sen oxå. Nu till frågan kan jag stoppa ner hela briketten i en kruka och fylla upp med jord eller skall jag pilla ur dom ur briketten och sen plantera dom?

Sen sista frågan smile.gif har lite fröer som jag har för mig är känsliga för omplantering. Vill gärna driva dom lite inomhus ändå för att skynda på processen lite smile.gif om jag sår dom i briketter och sen stoppar hela bricketten i slutkrukan borde jag väl inte störa rötterna?
Gloriana
Dra bort plastnätet som sitter runt bricketten innan du planterar om. Jag har inga positiva erfarenheter av att låta det sitta kvar. Även om du drar av lite rötter så blir det bra nog ändå.
Skola om gör man när plantan blir hanterbar och fått några riktiga blad. Står de för länge tillsammans kan det bli lite svårt att trassla ut rötterna, dvs man skadar plantan. Det är alltid jobbigt för en planta att bli omskolad så det gäller att ta det lite nätt. Men de flesta plantor vill leva.
Om du söker på omskolning här på forumet kommer du få upp mängder av trådar med bra information och även bilder misstänker jag. Lycka till!
Eva i Skåne
Plast kring briketterna har jag aldrig varit med om, inte sådana man själv sår i.

Du ska inte dela briketterna för att dela plantorna en och en. Ska de stå tillsammans sen också är det bara att plantera hela briketten i jord och rötterna kommer växa igenom och fördela sig i krukan.
Detta svaret kan väl gälla för både silvernjurvindan och dina ömtåliga plantor.

Hur tätt står petuniaplantorna? Har du bredsått så det bara är några mm mellan får du nog skola ut dom nu, men är det några cm avstånd kan du nog vänta lite till, men såklart blir det svårare när rötterna börjat växa ihopa. Har du sått i såjord börjar det kanske också bli dags snart eftersom den inte innehåller så mycket näring till växande plantor.
laluna
Tack för era svar smile.gif
Då vet jag vad jag har att göra ikväll smile.gif Dom står ganska tätt har bredsått och petunia frön är ju så pytte små så det är inte lätt att veta vart dom hamnar när man strör ut dom smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon