Full version: omskolnings frgor
laluna
Brjar nog bli dax att skola om en del hr hemma nu men knner mig lite tveksam. Har i bakhuvudet att man skall skola om nr dom har ftt ca 4 blad. Har nu en massa petunior av olika sorter som har ftt 4-5 blad men jag tycker fortfarande att dom r s sm! Kan man vnta tills dom vxer till sig lite eller kommer dom bli jtte ledsna d?

Sen har jag njurvinda som jag stt i briketter. Det r 2-3 plantor per brikett och det stod att dom skulle samplanteras sen ox. Nu till frgan kan jag stoppa ner hela briketten i en kruka och fylla upp med jord eller skall jag pilla ur dom ur briketten och sen plantera dom?

Sen sista frgan smile.gif har lite frer som jag har fr mig r knsliga fr omplantering. Vill grna driva dom lite inomhus nd fr att skynda p processen lite smile.gif om jag sr dom i briketter och sen stoppar hela bricketten i slutkrukan borde jag vl inte stra rtterna?
Gloriana
Dra bort plastntet som sitter runt bricketten innan du planterar om. Jag har inga positiva erfarenheter av att lta det sitta kvar. ven om du drar av lite rtter s blir det bra nog nd.
Skola om gr man nr plantan blir hanterbar och ftt ngra riktiga blad. Str de fr lnge tillsammans kan det bli lite svrt att trassla ut rtterna, dvs man skadar plantan. Det r alltid jobbigt fr en planta att bli omskolad s det gller att ta det lite ntt. Men de flesta plantor vill leva.
Om du sker p omskolning hr p forumet kommer du f upp mngder av trdar med bra information och ven bilder misstnker jag. Lycka till!
Eva i Skne
Plast kring briketterna har jag aldrig varit med om, inte sdana man sjlv sr i.

Du ska inte dela briketterna fr att dela plantorna en och en. Ska de st tillsammans sen ocks r det bara att plantera hela briketten i jord och rtterna kommer vxa igenom och frdela sig i krukan.
Detta svaret kan vl glla fr bde silvernjurvindan och dina mtliga plantor.

Hur ttt str petuniaplantorna? Har du bredstt s det bara r ngra mm mellan fr du nog skola ut dom nu, men r det ngra cm avstnd kan du nog vnta lite till, men sklart blir det svrare nr rtterna brjat vxa ihopa. Har du stt i sjord brjar det kanske ocks bli dags snart eftersom den inte innehller s mycket nring till vxande plantor.
laluna
Tack fr era svar smile.gif
D vet jag vad jag har att gra ikvll smile.gif Dom str ganska ttt har bredstt och petunia frn r ju s pytte sm s det r inte ltt att veta vart dom hamnar nr man strr ut dom smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon