Full version: Fuchsia
moriana
Köpte förra våren ett tiotal fuchsia-sticklingar, de blommade så fint hela sommaren och långt in på hösten.
Klippte in och plockade av alla blad, som jag hade läst, och satte ner dem i matkällaren på senhösten.

Där hänger de ännu och nu till frågan, när och hur ska jag väcka dem?
Hur ser/vet man att det är liv i dem?
Som de ser ut nu kan man tro att det är döda pinnar i amplarna.

Tackar för all hjälp jag kan få!

Alexander-VG-zon3
ta fram dom i ljuset inne i en temp på +15c +20c ,, sen när nytt kommer så börjar du vattna lite och så planterar du om dom . sedan sätts dom ut

eller tar du ut dom direkt ute när det är runt runt +10c +5c och tar in vid frost ,, och så planterar du om dom när dom börjar att växa ute .
moriana
Tack för hjälpen.
Har tagit fram dem och satt dem i "blomrummet" så länge, ska bli spännande att se vidare utveckling.
Cilla999
Hej.

Jag har haft mina fuchior i isolerat växthus, med värmefläkt, det har varit 5-10 grader. Men maken tyckte att det blev för dyrt, så vi har inrett vårt numera oanvända duchrum i källaren, där temperaturen är 11-15 grader, med lysrör på 14 tim/dag. De har stått där i ca två veckor De såg så himla eländiga ut, så jag började vattna på dom lite grann, och nu ser jag att det börjar knoppas i dom!! tongue.gif

Men ska man även plantera om dom nu? Jorden i krukorna är hård o torr, och verkar inte kunna suga upp särskilt mycket vatten, det mesta rinner rakt igenom.
Kan tillägga att jag klippte ner dom i mitten av januari, inför flytten, så att dom inte tog så mycket plats.
Alexander-VG-zon3
när det börjat grönsak och dom får nya rötter ska dom planteras som .
Ing-Marie i Finnerödja
När jag tagit fram mina och sett att dom börjar skjuta skott planterar jag om och vattnar i genom ordentligt. Sen vattnar jag inte på minst 3-4 veckor ,ställer dom svalt, det enda jag gör är att duscha de torra stammarna så skotten skjuter snabbare. Felet man brukar göra är att vattna för mycket , Torra pinnar suger inte vatten brukar Kenneth Nilsson säga (fuchsia experten)
tettan
är det så med fuchsior att de hellre står lite trångt än i för stor kruka
Solstorm
CITAT
är det så med fuchsior att de hellre står lite trångt än i för stor kruka

Vet att de mår bra av att skolas om flera gånger i kruka som bara är lite större än den tidigare. Men stå trångt? De trivs ju utmärkt på friland och då har de ju gott om plats.
tettan
nämen visst SOLSTORM, så tänkte väl jag oxå, ändå ska man inte skola om till för stora krukor, hade jag satt ut dom på friland så finns det ju hur mycket plats som helst. förstår inte skillnaden riktigt, men jag är säker på att det finns någon väldigt bra förklaring
Alexander-VG-zon3
dom vill inte stå trångt
Solstorm
CITAT
dom vill inte stå trångt

Menar du att det går lika bra att ta från minsta sticklingkrukan till stor kruka direkt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 22-02-2008, 13:57) *
Menar du att det går lika bra att ta från minsta sticklingkrukan till stor kruka direkt?

nej du ska plantera om dom så rötterna hinner med . alltså liten stickling med få rötter i en mindre kruka vart efter den växer dubblar du krukan . men när den är vuxen vill den inte stå trångt .
Solstorm
Okej då. Hade hoppats på ett mirakel så jag slapp massa omskolningar.
Kajsa
Och så här gör jag med mina fuchsior, dom övervintrar i mörka garaget och jag stänker lite på dom ibland. Jag tar ut dom direkt i april ganska tidigt i en skyddad hörna vid väggen, lägger fiberväv över, dubbel om det är kallt, vattnar lite men väntar till dom börjar få gröna skott innan jag planterar om i maj. Tycker det blir på tok för varmt inne, har inga bra erfarenheter av det.
Ing-Marie i Finnerödja
Jag tar heller inte in mina fuchsiakrukor i rumstemperatur ,glömde skriva det tidigare. (Då torkar dom säkert ) Svalt ,ljust och fuktigt är allra bäst. Måste man absolut ta in dom så ställ dom i en plast kasse och duscha bara tills skotten skjuter fram. Enklast är om det att ställa dom ute i skuggan och lägga fiberväv över för ev. frost .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon