Killensomvillhagrönafingrar
Har tänkt mig plantera om min änglatrumpet i helgen och vill nu ha tips.
Stor kruka tror jag är rejält bra så man kan fylla på 2 st säckar med kogödsel.

Då jag tycker att det är ett evigt vattnande för att det skall växa bra har jag tänkt mig ta en plasttunna (som i mitt fall har innehållt såpa) som jag kapar av på ca 60 cm.
Därefter borrar jag hål 25 cm upp.

Fyller upp 25 cm med krossade lerkrukor och leka och lägger på en bit geotextil.
Nu fyller jag upp resterande med kogödsel och planterar änglatrumpeten.

Om jag tänker rätt borde rötterna leta sig ner till vatten/gödsel reservoaren.
Jag kan inte överfylla den då det isåfall rinner ut geom hålen.

Vad tror ni?

Ps då plasttunnan inte är vacker kommer jag att vira rep runt den så den blir fin.
Alexander-VG-zon3
varför inte ta hela tunnan som den är utan dräneringlager och istället borra ett par stora hål på botten och sidorna , som du sen gräver ner någonstans med ett dräneringlager i marken .
Gillan
Eftersom jag har en förkärlek för Änglatrumpeter nergrävda i rabbatten, hade jag nog gjort som flaxss föreslår. Då är det inga problem med att gräva upp dem på hösten. Jag brukar gräva ner mina direkt, utan kruka, och då blir det ju lite mer pill när de ska upp igen. När jag gräver ner dem i rabatten så använder jag även då kossa på påse tummenupp.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Då får det bli så rolleyes.gif inte går jag emot era viljor inte flirting.gif
Hur många lite bör krukan vara då tro?
Med denna lösning kommer jag sänka ner den i nya altanen som jag bygger till sommaren.
Får bli ett snyggt runt locka av tryckimpregnerat med så att bara stammara sticker upp ur altanen.
MariaS
Om du vill ha en snygg ängel, bör krukan vara på minst 35 liter. Sen vet jag inte om det där locket blir så praktiskt, Änglar skjuter ju även rotskott, så ganska snart blir det många stammar att såga ut för. Lägg lite snygga stenar eller något annat som dekoration på jorden istället.

du behöver ju kunna vattna hela tiden också. MYCKE vatten vill de ha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon