Sussgirl
Hej!
Har hört talas om en ny slags iris sk, West coast iris.
Är det någon som vet något om den? Finns det några exempel på sorter av den?

/Susanne *nybliven irisfantast sen 1 år*
Christina i Småland
Hittade detta på Vi i villas hemsida

"Stora och stiliga från USA

Det gäller inte minst de nya superstjärnorna från USA, de s k "West Coast Iris", en ny grupp av irishybrider, som tagit trädgårdsvärlden med storm. Utmärkande för dem är att de blommar mycket rikt och länge eftersom en planta får flera stänglar med vardera 10-12 knoppar, som slår ut efterhand. En del sorter remonterar. Blommorna är förbluffande; stora och orkidélika, ofta med vågiga kanter, och finns i alla önskvärda regnbågstoner och i nya unika färgkombinationer. Vad sägs till exempel om mörkt sammetsbrunt - hett aprikosorange, eller limegrönt-lavendelrosa-mörkviolett? Eller en midnattssvart blomma med sidenlyster, vars inre lyser som guld."

/Christina

Här är adressen (vet inte hur man länkar):
http://www.viivilla.se/777.aspx

Det blev visst en länk i alla fall!
Lotta i Gbg
Lilla Fiskaregatan säljer irisar under namnet West Coast Iris. Jag ställer mig mycket frågande till det namnet och mailade de för några år sedan. Det finns inte något som heter så i USA. De kallar det för amerikanska hybridirisar och jag tror att de menar helt vanliga skäggirisar modell lite större. De som i USA går under beteckningen TB (Tallbearded)
Det är ju lätt att tro att de menar Pacific Coast Irises som är en grupp med skägglösa irisar. Är det de som Lilla Fiskaregatan menar så bör man vara lite tydligare i sin beskrivning eftersom de är tveksamt härdiga i stora delar av landet.
Sussgirl
Hej!
Jag hittade också artikeln på vi i villas sida det var därför jag började undra vad det var för slags iris.
Kan nog vara såatt dom menar Tall bearded iris då.

Tack för alla svar!
/Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon