Full version: Svalört
Per-Åke
Hej. Har någon erfarenhet av hur man får bort svalört?
mvh
Per-Åke
Gloriana
Trägen rensning! Samma tråkiga recept som för viktnedgång alltså - det finns i och för sig fler genvägar vad gäller ogräsrensning än för viktnedgång:

Gift är ett uselt alternativ i min värld men jag kan förstå det.

Man kan täcka marken där det växer med material som ej släpper igenom ljus eller växterna (såklart). Många förslag kan hittas, jag har täckt med tjockt med kartong och tidningspapper och så svart plast på det. Tar ett par år att få bort ogräs och inte är det snyggt heller.

Rensa för hand - sisofosarbete men man lär känna sin jord ordentligt a0a.gif Bästa metoden tycker jag - men jobbigast.

Även om man täcker, sprutar eller rensar så finns också frön kvar så det gäller att vara flitig hur man än gör.
Gossen Ruda
Förökar sig inte bara med frön utan även med groddknoppar som dessutom myror gärna bär omkring på och sprider växten.
zaaritha
Vad är det för fel med svalört?
Henrik_
CITAT (zaaritha @ 23-02-2008, 23:05) *

Jättefin växt, men det kan väl Maskrosor också vara? Är de på fel plats blir det bekymmer.
Tyvärr är nog det bästa att rensa...

Fast jag skulle nog faktiskt vara lat och anlägga en ny rabatt någon annanstans, för Svalört är inte kul att försöka bli av med.
Men om man absolut vill så går det naturligtvis.
Lena i Torslanda
Svalört är ett riktigt gissel när den väl fått fäste. Jag har flera rabatter som är helt översållade med svalört, den börjar dyka upp nu, blommar tom på sina ställen. Som sagts så sprider den sig på flera sätt och att få upp alla de små knölarna är ett Sisyfosarbete. Som tur är vissnar de ju ner ganska bra fram på sommaren och syns inte. Jag tror inte heller att de förstör så mkt för övriga växter.
Men att rensa bort dem det har jag gett upp helt efter alla år.
Lisbeth zon2
CITAT (zaaritha @ 23-02-2008, 23:05) *

Bra fråga, svalört blommar tidigt, har vackra marktäckande blad,
liknar lite hasselört, som anses vara en "fin" marktäckare.
Henrik_
CITAT (Lisbeth zon2 @ 28-02-2008, 20:56) *
Bra fråga, svalört blommar tidigt, har vackra marktäckande blad,
liknar lite hasselört, som anses vara en "fin" marktäckare.

Håller med, men tycker man att det är på fel ställe så kan mycket kallas ogräs.

En variant vore ju att man låter svalörten vara och planterar in lite annat tillsammans med den, kanske lite buskar i olika storlekar, kanske något träd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon