r alldeleles nybrjare p frsdder. Har lst lite hr inne och blir bara frvirrad, det verkar ju vara en hel vetenskap det hr. Jag fick i hstas, av en kollega, massa blandade frer frn hennes trdgrd i en pse. Nu hade jag bara tnkt lgga i frerna i smkrukor direkt med lite sjord lngst upp och vanlig jord lngre ner och sen se vad som kommer upp. Men nu har jag lst om omskolning, kldbehandling osv, osv. Det verkar s krngligt, varfr kan man inte s frna 1 och 1 direkt i krukan de ska vara i sen? Ska de st i sderfnster eller ej? Mste de ha plastpse ver fr att behlla fukten? Nr r bst att brja? Tacksam fr lite rd frn er med erfarenhet.
Jo du, detta r en hel vetenskap. De flesta av oss, har nog brjat som du en gng i tiden, men sen utvecklas man i takt med att sdderna misslyckas.
Vet du vilka frn det r du har? Det r lttare att rda, nr man vet vilka frn det gller.
Allt jag vet r att det r div. perenner som hon plockade frer frn i hstas. Kan ju bli spnnande. Det rcker ju med att jag lyckas f upp ngon enstaka som sen verlever ute i trdgrden s kommer jag iallafall att knna det som en seger. Vad r det man sger "learning by doing" eller nt snt.
Maggan H
21-02-2008, 15:25
Perenner ss enklast s hr:
S i krukor eller andra byttor med hl i botten. Krukorna stller du ut efter 1 dygn i rumstemperatur, tcker sdden med sn, lv eller fiberduk till skydd mot fglarna och lter antingen vren gro frna till dig, eller s tar du in sdden under lysrr efter 5-6 veckors utevistelse. S hr gr man med de flesta perenner, en del behver en kylperiod, och p s vis slipper man att hlla reda p vilka som mste det! De som inte behver, tar heller ingen skada av att stllas ut. Omskolning br gras nr plantorna brjar trngas, efter ca 2-3 bladpar. Jag sr alla fr i samma kruka och omskolar/delar dem senare.
Anueller = ettringar, ska ibland frkultiveras, andra ss direkt p vxtplatsen efter att man luckrat upp och genomvattnat jorden. Om du sr direkt, gr det redan i april-maj beroende p var du bor, man brukar sga 's fort jorden reder sig'(betyder att jorden inte hnger fast p spaden nr man grver.)
Tack, det lt ju inte s svrt. Ner med dem och sen ut med dem s skter det sig sjlv.