|
Full version: Tvättmaskin
Till min fasa upptäckte jag att man kan starta vår tvättmaskin utan att stänga luckan.  Som tur är har jag inte behövt få reda på vad som händer om den får gå ett tag med luckan öppen....ännu! Lilleman har flera gånger vridit fram programvredet till något av tvättprogrammen o sedan tryckt på startknappen...både med öppen och stängd lucka. Två gånger har han satt igång tvätten igen innan vi hunnit öppna luckan och plocka ut den rena tvätten. Diskmaskinen skulle han ha startat flera gånger om vi inte lyckligtvis haft strömbrytare till den uppe vid köksbänken som vi alltid har på noll numera om vi inte kör maskinen. Det värsta är väl spisen, som trots att vi satt skyddsanordningar där så till den milda grad att vi själva knappt kan få på den längre, helt plötsligt kan stå på full värme. Maken till klåfinger-oskar har jag inte varit med om.
Ja se ungar! De kan verkligen hitta på... Sonen var lite åt det hållet åxå, vi fick barnsäkra allt! Inte en låda, inte en lucka gick att öppna. Och vad ska man göra åt det? En huvudbrytare på tvättmaskinen vore kanske en lösning, så du slipper få reda på vad som händer när den går med öppen lucka.
Det var en företagsam grabb det! Han kräver nog en säkerhetsbrytare hela han
CITAT (MariaS @ 21-02-2008, 16:25)  Det var en företagsam grabb det! Han kräver nog en säkerhetsbrytare hela han  Ja, jag håller seriöst på att få tokfnatt. Man hinner inte vända sig så har han ställt till med nåt nytt. Jag antar att de flesta av er inte har provat, men är det riktigt klokt att det går att starta tvättmaskinen med luckan öppen? Han e snabb som en vessla så man hinner inte mer än vända ryggen till en sekund för att stänga av spisen som han just knäppt på t.ex, så hinner han få tag i en flaska koncentrat till Soda Streamen och hälla ut det på golvet för att sedan simma i pölen med sina nya byxor. Just nu är han sysselsatt med att pressa russin genom vitlökspressen, så jag hinner skriva det här snabbt.
Aqvakul
21-02-2008, 18:47
Vissa barn , ofta pojkar, kan bara inte laata bli att utforska sin omgivning paa alla moejliga upptaenkliga saett. Det brukar kulminera i tvaarsaldern, saa du har en del kvar att parera Magdis!
En tvättmaskin ska absolut inte gå att starta med luckan öppen, det kan ju vara livsfarligt. Har ni testat om luckan också går att öppna medan maskinen är igång och vattenfylld? Om det gällde min maskin skulle jag snarast kontakta reparatör som åtgärdade felet. Mest troligt är att brytaren i lucklåset har hakat upp sig
Tänk bara om han har handen inne och trumman börjar rotera, kanterna är ju inte precis silkesmjuka, eller om han öppnar luckan och får hett vatten på sig. Nej usch ... jag ryser när jag tänker på vad som kan hända.
Ett tips som hindrar honom att öppna dörrar ... vänd handtagen så att de pekar uppåt så har vi gjort när barnen var små och de klarade inte att öppna förrän de var en bit över två år.
Luckan går inte att öppna medan maskinen går TACK O LOV!!! Jag vet inte heller om den går igång på riktigt med luckan öppen eller om den bara sätter igång att "mala". Jag har alltid hunnit kasta mig fram och stänga av. Vi får låsa dörren om inte annat. Jaja, det går väl över nån gång som sagt. Han är helt galen i knappar och kommer säkert kunna hantera en dator innan 2 års ålder. (som jäntan trots att hon inte var ett dugg klåfingrig) Jag kan inte vänta tills han fyller år så att jag kan ge honom en leksaksdator i present. Fast han kommer väl skita i den totalt förstås o vilja ha våran iallafall.
Å vad jag känner igen mycket hos min egen grabb... Jag tror han var 7-8 månader första ggn han ramlade ner från köksbordet. Men han grinade inte, han visste ju att han inte fick va där. Nej var ett ord han inte lärde sig före 4 års ålder tydligen, fast vi sa det femtielvasjutusen gånger varje dag.
Och det där med att vända dörrhandtag... våran källardörr är totalt livsfarlig, dörren går åt fel håll, mot trappen, så vi vände dörrhandtaget, för då nådde han ju inte. Ett tag... sen stod han där och balanserade, tog tag i dörrhandaget med ena handen och dörrposten(tack gode gud) med den andra. Dörren öppnades så han hängde på tåspetsarna över själva trappen. Jag skrek ju rakt ut i rädda, och hann precis hugga tag i ungen, som blev livrädd för att jag skrek. Samma dag letade jag åt en nyckel, så nu ska dörren va antingen låst eller stå på vid gavel.
Men ni måste göra nåt åt tvättmaskinen, snarast! Känner ni ingen elektriker som iaf kan installera en strömbrytare?
Du har att göra MAgdis!
henriks
21-02-2008, 22:21
Håller med om att tvättmaskinen behöver lite omvårdnad... och dessutom en huvudbrytare.
Inte bara för klåfingriga barns skull - utan för att det kan vara lämpligt att ha den extra säkerheten med huvudbrytare och vattenkran stängda när man inte använder den. Tänk om maskinen får "fnatt" (vilket är fullt möjligt med moderna elektroniska maskiner) och börjar fylla, och fylla och.... ryys!
Apropå företagsamma barn: När min systerson var liten var han MYCKET intresserad av att sitta i sin mammas knä och knappa på datorn när hon försökte jobba hemma. Jag skaffade ett tangentbord till honom och klippte av sladden för att han inte skulle skada sig. VÄRDELÖST - inget kul alls, det hade ju ingen sladd!!
Samma barn fick en plastback att ha leksaker i när han var något år, tittade en stund på backen med alla leksaker, välte ut alltihop på golvet, tog backen och ställde den uppoch ner under ljuskontakten, klättrade upp på backen och VIPS kunde han släcka lampan själv!
som sagt: barn kan vara riktigt företagsamma - så det är nog bäst att du fixar din tvättmaskin
CITAT (Wilmer @ 21-02-2008, 21:42)  Du har att göra MAgdis!  Javisst! Hinner inte ha tråkigt iallafall.
CITAT (henriks @ 21-02-2008, 22:21)  Apropå företagsamma barn: När min systerson var liten var han MYCKET intresserad av att sitta i sin mammas knä och knappa på datorn när hon försökte jobba hemma. Jag skaffade ett tangentbord till honom och klippte av sladden för att han inte skulle skada sig. VÄRDELÖST - inget kul alls, det hade ju ingen sladd!! Nej, det funkade inte på min son heller... Nu är han snart 5 och behöver liten eller ingen hjälp att köra dator... Han brukar snarar visa mormor hur man gör
CITAT (Tosan @ 21-02-2008, 21:33)  Å vad jag känner igen mycket hos min egen grabb... Jag tror han var 7-8 månader första ggn han ramlade ner från köksbordet. Men han grinade inte, han visste ju att han inte fick va där. Nej var ett ord han inte lärde sig före 4 års ålder tydligen, fast vi sa det femtielvasjutusen gånger varje dag.
Och det där med att vända dörrhandtag... våran källardörr är totalt livsfarlig, dörren går åt fel håll, mot trappen, så vi vände dörrhandtaget, för då nådde han ju inte. Ett tag... sen stod han där och balanserade, tog tag i dörrhandaget med ena handen och dörrposten(tack gode gud) med den andra. Dörren öppnades så han hängde på tåspetsarna över själva trappen. Jag skrek ju rakt ut i rädda, och hann precis hugga tag i ungen, som blev livrädd för att jag skrek. Samma dag letade jag åt en nyckel, så nu ska dörren va antingen låst eller stå på vid gavel.
Men ni måste göra nåt åt tvättmaskinen, snarast! Känner ni ingen elektriker som iaf kan installera en strömbrytare? Låter som om din grabb var snäppet våghalsigare än min. Lilleman är inte farlig på det sättet, han ramlar inte och gör sig illa (förutom att han bankar huvet i golvet när det inte blir som han vill) Han är klåfingrig på det tekniska sättet. Annars är han försiktig av sig, har bara just börjat gå utan stöd. Råkar trappgrinden på nedervåningen stå öppen så stänger han den...o öppnar...o stänger o.s.v. Han klättrar inte uppför trappan. CITAT (henriks @ 21-02-2008, 22:21)  Håller med om att tvättmaskinen behöver lite omvårdnad... och dessutom en huvudbrytare. Tvättmaskinen är nästan ny så jag fattar inte varför den bär sig åt sådär. Vi får försöka fixa en huvudströmbrytare helt enkelt.
Du ska absolut inte behöva skaffa en strömbrytare till tvättmaskinen. Kontakta dem ni köpt maskinen av ... de är skyldiga att kontrollera vad som felar.
CITAT (Netha @ 21-02-2008, 22:38)  Du ska absolut inte behöva skaffa en strömbrytare till tvättmaskinen. Kontakta dem ni köpt maskinen av ... de är skyldiga att kontrollera vad som felar. OK, det ska jag göra.
CITAT (Magdis @ 21-02-2008, 22:27)  Låter som om din grabb var snäppet våghalsigare än min. Lilleman är inte farlig på det sättet, han ramlar inte och gör sig illa (förutom att han bankar huvet i golvet när det inte blir som han vill) Han är klåfingrig på det tekniska sättet. Annars är han försiktig av sig, har bara just börjat gå utan stöd. Råkar trappgrinden på nedervåningen stå öppen så stänger han den...o öppnar...o stänger o.s.v. Han klättrar inte uppför trappan. Tvättmaskinen är nästan ny så jag fattar inte varför den bär sig åt sådär. Vi får försöka fixa en huvudströmbrytare helt enkelt. Ja, min grabb var väldigt mycket klätterapa, hade väldigt bråttom att ta sig framåt å uppåt, började masa och sitta vid 5 månader. Men sen fegade han när det var dags att lära sig gå, tog sina första tre steg vid nio månader, sen blev det stopp tills han var 11½ innan han vågade släppa taget igen. Men klättra var bland det första han lärde sig.... Och kunde inte låta bli nånting. Det enda som faktiskt funkade bra var spisskyddet. Men har ni en hyfsat ny maskin så ska den ju inte bete sig så. Det får säljaren fixa, pronto!
Det är iaf skönt att Lilleman inte verkar vara den klättriga typen. Han är rädd om sitt skinn.  Han är bara inriktad på sitt knappande och pillrande. Tillrättavisar man honom så tittar han allvarligt forskande, lääääääänge på en så han verkar ju va eftertänksam iaf. Han lär sig lite nyttiga saker också, idag tog han vattenkannan och försökte vattna en tygblomma med den.
Men, sötnosen! Sicken duktig kille
henriks
21-02-2008, 23:09
CITAT (Netha @ 21-02-2008, 22:38)  Du ska absolut inte behöva skaffa en strömbrytare till tvättmaskinen. Kontakta dem ni köpt maskinen av ... de är skyldiga att kontrollera vad som felar. Självklart skall tvättmaskinen inte gå att starta öppen - men jag skulle nog i alla fall av andra själ vilja kunna stänga av den helt, åtminstonde om det är en elektronisk variant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|