Gusan
Hejsan,

Jag är helt ny på detta forum, och ganska ny i trädgården.
Så lite help.gif önskas.

Vi har problem med en kompost som inte mår så bra, den luktar väldigt illa, och är ganska blöt.
Har inga kött- eller fisk rester i den utan det är mest grönsaker, frukt och ett och annat kaffefilter som slinker i den, vad kan vi göra för att den skall sluta att lukta så illa.

/Gusan
EKLO
Hej!

Det är nog så att det du slänger är för mycket saftrikt, blött, färskt, (kväverikt) material och det du har för lite av är torra absorberande saker (kolrika). Man kan ta sågspån, finhackad halm, torra löv ... Jag blev i höstas här på forumet rekommenderad att använda något så enkelt som strimlat tidningspapper och rivna äggkartonger - funkar fint! Och - för att det hela ska bli bra gäller det då att blanda och röra runt, och se till att hålla en balans mellan blött och torrt material hela tiden. Nu har jag en korg torra löv och en kasse strimlat tidningspapper bredvid komposten, enkelt att blanda varje gång jag slänger grönsaksresterna och gräsklippet.

mvh Eklo
Gusan
Hejsan,

Tack för det snabba svaret,

Vi har nästan bara eklöv på våran tomt, dom tar ju väldigt lång tid att förmultna,
men man kan nog skrapa ihop en och annan tidning, dom brukar ju komma i mängder i lådan. yes.gif

Men hur torr ska komposten vara, har läst runt lite här på forumet och det verkar vara en del som har problem med att komposten blir för torr..
Tosan
Sågspån, hushållpapper, kaffe med filter ska åxå va bra sägs det.
Komposten ska va ungefär som en urkramad tvättsvamp.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även se till att röra runt i komposten lite oftare så det blir gott om syre även längre ner i komposten då brukar processerna sätta fart och i en kompost där förmultningen funkar bra brukar det inte dofta speciellt mycket.
puskas5
Om du märker att myror bygger bo i komposten så är den för torr. Då bör du vattna den och röra om så att den blir lagom fuktig=urkramad tvättsvamp.
Lägger du matresterna direkt i komposten eller samlar du dem i exempelvis komposterbara papperspåsar? Det gör jag. Påsarna får jag av kommunens renhållningsbolag. Så fort jag har lagt en påse i komposten täcker jag den med halvmogen trädgårdkompost. Nedbrytningen startar inne i påsen, som håller fukten bra. Matavfallet avger ingen lukt eftersom det är täckt med jord. I takt med att påsarna "åldras" river jag hål på dem med en grep och blandar innehållet med trädgårdskomposten.
Sedan jag började göra på det här sättet har jag fått betydligt fler kompostmaskar än tidigare.
Jag blandar också i stenmjöl som binder fukt och gör att komposten håller en jämn och fin fuktighet.
Jag komposterar bara på sommarhalvåret (fritidshus) och nu har jag fin matjord som doftar jord. Snart åker den ut i pallkragarna.
Gusan
Vi har en burk under diskbänken där vi samlar upp komposten innan vi bär ut den till den stora tunnan, tycker att det kan vara ganska blött i den burken under diskbänken,
kanske ska försöka att angripa problemet redan där och blanda papper redan där?
Tosan
Jadå, det kan du göra. Sågspån går åxå bra
karlsdal
Har man stall eller tex marsvin kan man lägga ett lager utmockat spån i botten på hinken. Då får man dessutom i lite luftningsmaterial varje gång man tömmer hinken...
josohl
Håller med andra talare, låter som för mycket blött och kväverikt matavfall och för lite torrt kolrikt (löv, halm, torrt gräs, sågspån etc). Viktigt är också att sönderdela matavfallet, särskilt nu på vintern när nedbrytningen går långsammare.
Finns ganska många trådar på detta ämne, se tex denna: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=67499&hl=
mino
släng i allt hushållspapper och sönderrivna äggkartonger du förbrukar redan inne. jag fick blanda i lite extra hopknycklat tidningspapper i komposten häromdagen eftersom avfallet hade blivit lite för kompakt och börjat lukta.
olgak
Man kan också köpa kompostströ på större varuhus typ bauhaus att varva med. Det är sågspån och något som ser ut som lite jord/kogödsel. Bara hushållpapper och äggkartong skulle nog inte räcka hos oss utan vi ströar i komposten också.
Gusan
Vi har en granne med 2 st hästar, är halm blandat med hästgödsel bra att blanda i?
Eva i Västerås
Det är jättebra! Helt suveränt att fylla ut med.
Kan knappast bli för mycket heller. Kolla fukthalten bara. Det kan vara torrt eller blött, beroende på hur det legat.
mino
ang detta med hästgödsel så kan det vara bra att ha lite koll på vad hästarna utfodras med. Får de tex helhavre eller korn så kanske man inte ska ta av det gödslet för detta går ofta rakt igenom utan att brytas ned och då får man en massa frön i sin kompost som man kanske inte vill ha i landet sen...
Unni
Vill bara berätta hur jag gör.

Jag samlar avfall inne i en låg vid bunke innan jag bär ut det till komposten ca varannan dag. Jag lägger alltid en tidningssida i botten på bunken så det går upp över sidorna och den får åka med i komposten. Då slipper jag även gegga i botten på bunken som gör det svårt att tömma ur allt. Oftast behöver jag inte ens skölja bunken när jag kommer in igen utan lägger bara ner en ny tidningssida. Tidningen räcker dock inte för att få det torrare i komposten. Särskildt inte på vintern när nästan allt som läggs i komposten kommer från köket. Jag kompletterar därför med flis från som jag gör själv.

Även om man uppnår en bra balans i komposten så måste man ju passa den ständigt för att bibehålla balansen. Men roligt är det när det funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon