Full version: Rota hoyasticklingar
Veganvarg
Hej!

Jag undrar om man kan rota hoyasticklingar i torvkrukor?
Har tänkt att ha jord utblandad med små lekakulor, och ha dem i torvkrukor till en början, och sen sätta ner hela torvkrukan i en större kruka senare.

Vad tror ni om det? unsure.gif

Hur mycket ljus ska sticklingarna ha? Ljust med inte direkt solljus, eller?

mvh
/Ylva - som blir hoyamamma imorgon! wub.gif
annaviktoria
Jepp till allt. De gillar luftfukighet också, så miniväxthus eller plastpåsemetoden funkar bra.
Lycka till med hoyorna!
Veganvarg
Tack så mycket! ( :

Sticklingarna kom idag, och jag är sååå glad! laugh.gif

Finns det några bra sätt att hålla uppe klängande hoyor om man inte vill snurra upp den på en båge? Jag vill att mina hoyor ska få klättra uppåt.

mvh
/ylva
Hoyan
Hejsan Ylva!

Jag använder mig av bambupinnar som finns att köpa i de flesta butiker. Jag brukar ta dem som är 1 meter långa, sätter ihop dem tre i krukan och snörar till i toppen. Jag har H. imperialis, H. cinnamomifolia och två olika H. meridithii som klänger i dessa bambupinnar och det funkar bra eller ta ett kraftigare snöre och fäst uppe i fönsterkarmen och låt dem klättra och bli som en gardin.

Annelie
Veganvarg
Tack för tipset!
Låter som det kan vara både funktionellt och snyggt!
Jag tycker växterna ser så... hoptryckta ut när det lindas runt runt... sad.gif

Sen är det ju frågan hur jag ska få plats med alla växter, men det är ett annat problem! tongue.gif

/Ylva
Hoyan
Hejsan Igen!

Vadå få plats!!!! Jag förstår inte!!

När vi flyttade från en tvåa till trea, fick jag smalare fönsterbrädor (lika många fönster) och hoyorna har bara ökat i antal (ca 180 olika hoyor) till min sambos stora förtret, men finns det hjärterum, så finns....... Vi köpte en bänk på IKEA som löste det största problemet i vardagsrummet.

Annelie
Veganvarg
Då får det nog bli en vända till IKEA! tongue.gif

Jag har inte så många växter (kanske ett 50-tal) men de är ganska så stora och utrymmeskrävande, många av dem. rolleyes.gif

Menmen, man får väl ställa dem inne i rummen, och skaffa mycket växtbelysning istället! biggrin.gif

/ylva
Merethe
Heisan

Oj Annelie, tenk at du har plass til 180 hoya i en treroms...Vi har hus og jeg begynner å synes at det blir lite med plass til mine ca.100....Men som du sa, er det hjerterom er det husrom!!!!
Og enda har jeg mange små stiklinger ennå også, som skal vokse og bli (forhåpentligvis ihvertfall!!) store!!
Veganvarg
Hej Merethe!

Kul att se dig här! biggrin.gif

mvh
/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon