Full version: Hickory
Huggorm
Är det någon här som har hickory? Har sökt lite på forumet, men det finns väldigt lite att hitta.

Det verkar som om Skidhickory, Shagbark Hickory, Carya Ovata är den härdigaste. Den finns att köpa för rimligt pris på bla. Zetas, så någon måste väll ha en? Kanske någon till och med har andra sorters hickory? Jag är intresserad av alla erfarenheter.
Alexander-VG-zon3
har ingen men skulle gärna vilja ha en .
Anders zon 1
Har ingen egen erfarenhet av hickory, men det finns några rejält stora exemplar i Alnarpsparken (flera olika arter). Inget för den lilla trädgården med andra ord. Brukar få rätt fina klargula höstfärger.
Huggorm
Alnarpsparken är något som återkommer rätt ofta - det känns mer och mer som man borde ta en tur dit ner i sommar och kolla lite. Det verkar finnas mycket intressant där.
Anders zon 1
Alnarpsparken är definitivt värt ett besök om man är intresserad av träd! Där finns massor av intressant och parken är både stor och väldigt trevlig att vandra runt i. Se till att ha gott om tid om du åker dit! smile.gif
woodcreature
Jag tycker alla hickory arter är odlingsvärda, dvs om man har plats till det
Har luskat lite i Hickory träsket, men det verkar svårt att få tag i mer än Carya ovata här i Sverige.
Där kanske finns möjlighet och beställa genom Tyskland.

C tomentosa och C cordiformis är härdiga i alla fall zon 1. Finns ett ex av varje i Lunds Botaniska.
Viburnum
Vart bor ni? Jag kan kolla om jag kan beställa hem åt er. Vilken sort o storlek. Maila mig.
Thomas Wahlqvist
Vart håller du själv till?
Viburnum
sorry, glömde ju skriva det. Kungsbacka 2 mil söder om göteborg.
Lotta i Gbg
Jag har en Carya ovata i zon 3 sedan 2003. Det var bara en 50 cm pinne när jag övertog den av mina föräldrar. Den var sorkskadad och de tänkte slänga den. Den tycks ha klarat sig, men stått och stampat i några år med liten tillväxt. I somras var tillväxten lite bättre. Bilden visar årets bladknoppar.

Carya ovata, Hickory

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon