Huggorm
21-02-2008, 18:54
r det ngon hr som har hickory? Har skt lite p forumet, men det finns vldigt lite att hitta.
Det verkar som om Skidhickory, Shagbark Hickory, Carya Ovata r den hrdigaste. Den finns att kpa fr rimligt pris p bla. Zetas, s ngon mste vll ha en? Kanske ngon till och med har andra sorters hickory? Jag r intresserad av alla erfarenheter.
har ingen men skulle grna vilja ha en .
Anders zon 1
21-02-2008, 23:04
Har ingen egen erfarenhet av hickory, men det finns ngra rejlt stora exemplar i Alnarpsparken (flera olika arter). Inget fr den lilla trdgrden med andra ord. Brukar f rtt fina klargula hstfrger.
Huggorm
21-02-2008, 23:09
Alnarpsparken r ngot som terkommer rtt ofta - det knns mer och mer som man borde ta en tur dit ner i sommar och kolla lite. Det verkar finnas mycket intressant dr.
Anders zon 1
21-02-2008, 23:17
Alnarpsparken r definitivt vrt ett besk om man r intresserad av trd! Dr finns massor av intressant och parken r bde stor och vldigt trevlig att vandra runt i. Se till att ha gott om tid om du ker dit!
woodcreature
21-02-2008, 23:42
Jag tycker alla hickory arter r odlingsvrda, dvs om man har plats till det
Har luskat lite i Hickory trsket, men det verkar svrt att f tag i mer n Carya ovata hr i Sverige.
Dr kanske finns mjlighet och bestlla genom Tyskland.
C tomentosa och C cordiformis r hrdiga i alla fall zon 1. Finns ett ex av varje i Lunds Botaniska.
Viburnum
23-02-2008, 09:39
Vart bor ni? Jag kan kolla om jag kan bestlla hem t er. Vilken sort o storlek. Maila mig.
Viburnum
23-02-2008, 10:32
sorry, glmde ju skriva det. Kungsbacka 2 mil sder om gteborg.
Lotta i Gbg
27-02-2008, 21:24
Jag har en Carya ovata i zon 3 sedan 2003. Det var bara en 50 cm pinne nr jag vertog den av mina frldrar. Den var sorkskadad och de tnkte slnga den. Den tycks ha klarat sig, men sttt och stampat i ngra r med liten tillvxt. I somras var tillvxten lite bttre. Bilden visar rets bladknoppar.
Carya ovata, Hickory